- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwUnibarge kiest met mts Chicago volledig voor minerale producten

Unibarge kiest met mts Chicago volledig voor minerale producten

- Advertentie -

Delen

Het nieuwe mts Chicago van de familie Wanders – Unibarge BV – is volledig uitgelegd voor het vervoer van minerale producten. Geen bunkergiek, aangepaste pompen en met 110 bij 11,40 de perfecte afmetingen voor het vervoer van ‘blanke producten’. Verschillende producten tegelijk kunnen zelfs worden vervoerd in de tien centertanks van de Chicago, want er ligt een separaat dubbel leidingsysteem aan dek, waarbij ook de dampretourleidingen gescheiden zijn. “Dat dubbele leidingwerk hebben we op al onze schepen. Dat maakt deel uit van ons standpunt van hoe een schip moet worden uitgerust”, vertelt Alex Wanders, manager kwaliteit en nieuwbouw bij Unibarge.

Alex Wanders op de Chicago. “We zijn een jong bedrijf en dan heb je wel iets te bewijzen.” (foto’s MGR)

Hij beaamt dat ten tijde van de beslissing om dit schip te bouwen in 2007 nog niet bekend was wat de bestemming van het schip zou zijn. “Maar bij de afbouw hebben we nadrukkelijk voor de minerale producten gekozen.” Dit in tegenstelling tot de overige schepen van Unibarge, die zonder uitzondering voorzien zijn van een bunkergiek, hoewel een aantal ook nu al wordt ingezet in het vervoer van blanke producten, zoals gasolie en benzine. “We hebben de huidige vloot verdeeld in een verhouding van 60:40 tussen de bunkermarkt en de minerale producten.”

Vloot
Die vloot wordt de komende maanden verder uitgebreid met een serie van vier schepen van 110 bij 13,50 meter, die alle samen met particuliere investeerders zijn gebouwd. Het mts Gentle is vorige week al gaan varen met kapitein en mede-eigenaar Paul de Laat. De Convenant volgt binnenkort en daarna komen ook nog de Njord en de Houston in de vaart. “Deze vier schepen gaan ook blanke producten vervoeren. Dan stopt het voorlopig.”
Het is tijd voor consolidatie bij Unibarge, dat dan beschikt over een vloot van 21 schepen, waarvan de ‘oudste’ in 2005 nieuw in de vaart kwam. Het bedrijf heeft in korte tijd een plaats veroverd in de bunkermarkt en profileert zich nu in het achterlandvervoer en in het ARA-verkeer.

De Chicago beschikt over een timecharter, vaart op de Rijn en in het ARA-gebied en kapitein op het schip is de 28-jarige Mischa Bosboom, die je zou kunnen omschrijven als ‘eigen kweek’ van Unibarge. Alex Wanders: “Hij voer voorheen op de Jowi (de tanker Jowi is één van de bunkertankers van Unibarge – red.).” De kapitein van de andere bemanningsploeg op de Chicago is Peter de Jager.
“Als we mensen aannemen dan moeten ze in het team passen. We zijn er best trots op dat we met z’n allen zo’n goed team vormen. We zijn een jong bedrijf en dan heb je wel iets te bewijzen, ook op het gebied van veiligheid dat we erg hoog in het vaandel hebben staan. Dat kan alleen maar als iedereen dan ook echt ergens voor staat.”

Eenvoud
Alex Wanders heeft uiteraard zelf voldoende ervaring met varen, eerst op containerschepen en nadien op een bunkertanker in de Rotterdamse haven. Hij weet wat het schip nodig heeft. “Vooral dat je het werken aan boord voor de bemanning zo eenvoudig mogelijk moet maken. Deze schepen zijn gekocht bij VeKa – de Chicago via Rensen Shipbuilding – en dan worden ze volgens een vast concept gebouwd.”
De VeKa Group laat daarbij ruimte voor een bandbreedte waarin de eigenaar keuzes kan maken, bijvoorbeeld voor de motor. “Dat zijn altijd Caterpillars, dat is historisch zo gegroeid en we zijn daarin nog nooit teleurgesteld. Maar het is ook belangrijk dat er eenheid op de vloot is. Als een bemanning om wat voor reden dan ook moet worden gewisseld, dan hoeft die niet eerst een heel draaiboek door te nemen. De uitrusting, zoals de tankmeetsystemen, radars, boegschroef, Tresco, is dan vrijwel gelijk aan die op de andere schepen, al zal de verrekijker wel eens links in plaats van rechts zitten.”
Alle schepen van Unibarge zijn aangesloten op het Barge Controll System, dat het bedrijf zelf heeft laten ontwikkelen. Daarin zijn alle handboeken en standaardformulieren opgenomen, maar worden tevens de reis- en ladinggegevens centraal geadministreerd. “Daar kan een eventuele nieuwe bemanning
ook meteen mee aan de slag.”

Dit computersysteem sluit aan op ISO 9001 en ISO 14001, waaraan de vloot van Unibarge voldoet. De eigenaren van de Chicago hebben een nadeel om weten te vormen tot een voordeel. De afbouwperiode kende slechte weersomstandigheden en het dek had daar onder te lijden gehad. Reden om het dek te laten stralen bij A.J. den Breejen & Zonen in Dordrecht. Na enkele gespoten verflagen kreeg de Chicago een dek dat nog jarenlang als één van de meest egale bekend zal staan. Alex Wanders: “Je zag hoe de verf in het metaal trok na het gritstralen.”

 

Sanitairprimeur
Quick Cooling uit Papendrecht leverde op het mts Chicago het complete sanitair in de woning, boilers in de machinekamer en in de stuurhut en diverse andere waterbehandelingapparatuur en -leidingen. Voor de van Mauritius afkomstige directeur-eigenaar Luisitte Zamudio betekende het werk op de Chicago een primeur: “Het is het eerste schip waarop ik de complete inrichting van het sanitair in de woning heb verzorgd.” Maar er zullen er zonder twijfel meer volgen.
 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -