- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCoaster Zeeland nieuwste loot BT3250

Coaster Zeeland nieuwste loot BT3250

- Advertentie -

Delen

De nieuwste loot aan de stam 3250 tons Bijlsma Traders is de coaster Zeeland van Mark Verkooijen. Deze zevende uit de serie werd onlangs in Vlissingen gedoopt door Verkooijens partner Katrien Custers. De Zeeland werd – zoals de gehele BT3250-serie – afgebouwd bij VeKa Bijlsma in Lemmer.
“De afbouw verliep prima”, zegt Broer Elzinga, die namens de werf bij de afbouw betrokken was. “Dit is het zevende schip uit deze serie dat wij hebben afgeleverd, de afbouw is voor ons inmiddels gesneden koek.’’

De Zeeland werd – zoals de gehele BT3250-serie – afgebouwd bij VeKa Bijlsma in Lemmer.

Opdrachtgever voor de bouw van de Zeeland was Zeeland Shipping Delfzijl BV van de uit Goes afkomstige Verkooien. Naast een serie 4500-tonners heeft VeKa Bijlsma een groot aantal van dit type voor Wagenborg en aangesloten reders en kapiteins-eigenaren in portefeuille.
Een deel van de casco’s, waaronder die van de Zeeland, wordt gebouwd op de Nova Lodenice-scheepswerf in het Tsjechische Melnik. Uitgangspunt voor de bouw van de BT 3250-serie is een optimale verhouding tussen prijs, kwaliteit, laadvermogen en snelheid.

HFO380
Het 90 meter lange en 11,80 meter brede schip, dat is uitgerust met een 1440 kW sterke Wärtsila 8L20 hoofdmotor, loopt daarom op zware olie, de laagzwavelige HFO 380, die verplicht is op Noordzee en Oostzee. De extra investering werd gedrukt door het gelijktijdig bestellen van achttien stuks voor de scheepsserie en de overige meerkosten zijn relatief snel terugverdiend door het lagere verbruik.
Het hulpbedrijf wordt aangedreven door een Sisu-diesel van 150 kWh en de nood- en havenset is eveneens een Sisu, van 32 kWh. De boegschroef is een elektrisch aangedreven Verhaar-Omega. Het schip heeft een holte van 6,75 meter en een ruiminhoud van 159.000 cbft.
De betimmering van de Zeeland, diewerd gebouwd onder klasse van Bureau Veritas, is verzorgd door Holster Timmerbedrijf uit Werkendam. Het leidingwerk is aangelegd door Marine Service Noord in Hoogezand en de elektrische installatie kwam voor rekening van Alewijnse.

Gering formaat
Met 3250 ton behoort de BT 3250 zeker niet tot de ‘grote jongens’ onder de kustvaarders; het schip heeft een gering formaat. Voor dit laadvermogen is gekozen in verband met de verhouding tussen verbruik en snelheid. Ook om die reden is het schip uitgerust met een verstelbare schroef en een asgenerator.
De serie BT 3250 is ontwikkeld in samenwerking tussen VeKa Bijlsma in Lemmer en Wagenborg. Laatstgenoemde organisatie verzorgt ook de bevrachting van het schip. De eerste reis van de Zeeland betrof een volle lading soda van Antwerpen naar Helsingborg.

(Jan Johan ten Have)

(bron: www.wagenborg.com)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -