- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwArena heeft de X-factor

Arena heeft de X-factor

- Advertentie -

Delen

Wie pas begint heeft amper budget voor de kapper. Van lieverlee wordt de coupe bepaald en bij het eerste grijs zijn er wél middelen om je te laten soigneren. Een metafoor die haarfijn overeenkomt met het verschil tussen de eerste en de laatste Arena van Leenard en Miriam Spier-de Ruijter. Zij staan samen aan het roer van de vof Arena uit Maasbracht. Het schip is gebouwd in Plock, met technische realisatie van Jiskoot & Van Weel. Aangekleed met alle equipement en door Koedood voorzien van een Mitsubishi-motor (type S8U) bezit het mts Arena de X-factor.

Over de woning zegt Miriam Spier: “We hebben het gezellig gemaakt. Aan boord willen we thuis zijn.” (foto’s Johan de Witte)

Bij een Plock-casco valt kritiek tussen wal en schip. We klimmen over de boeiing en stuiten meteen op een rvs gepolitoerde machinekamerdeur waarin het Mitsubishi-logo is uitgesneden, dat tevens functioneert als – in rood uitgevoerd – luchtkanaal. Het zelfde logo subtiel uitgewerkt in de dubbele rvs uitlaten zou in het iets duurdere segment van de autobranche niet misstaan.
We komen Leenard tegen en mogen de Arena van alle kanten bekijken, hoewel we zelf al worden bespied door drie subtiel verwerkte camera’s in een vierkant rvs zuiltje binnen de bestekrand. Over het trunkdek, dat er met het gebruikelijke leidingwerk uit Plock en tien Marflex-pompen gelikt uitziet, lopen we via het voorschip naar de stuurhut.
Hier vallen we van de lessenaar en het meubilair (Willemsen) bijna achterover. Fraai gebeiteld, hoogglans gelakt hout, in combinatie met Alphatron-apparatuur en AIS met Swiss Radars. Dit is dit een werkplaats waar zelfs de arbowet-inspecteurs commentaarloos blijven.
We dalen af naar het domein van Miriam, die tot de vaste bemanning gerekend wordt. "We hebben het gezellig en voor ons doen een beetje mooi gemaakt. Aan boord willen we thuis zijn. Het is een gedeelde woning geworden, waar flexibel ruimte creeërt voor medewerkers." Willemsen-medewerkers leveren wat je noemt geen plug & play.

Kerstgrap
Dan is er koffie in gezelschap van Leenard, Miriam en Arie Koedood. Zo hoor je nog eens wat. Plock belde en kwam terug op een zes maanden oude vraag van Leenard: "We zouden nu direct een tanker voor je kunnen bouwen." Terug uit Polen kon Arie Koedood de afbouw realiseren, echter zonder termijn. Hij zei niet zonder humor: "Tegen de Kerst vaar je."
De kerstgrap is er tijdens de afbouw in gebleven. Niettemin was de Arena eind mei al klaar. Leenard bestelde half mei kerstkransjes bij de bakker, waarmee hij onder andere zijn dank naar de jongens van Koedood ventileerde.
Hiërarchie vind je niet bij Koedood: ieder heeft zijn specialiteit, de medewerkers zijn allemaal even belangrijk. Arie Koedood is elke werkdag om 07.45 uur op de werkvloer voor overleg met zijn medewerkers. "Je moet de jongens laten doen waar ze zin in hebben. Dat geeft vrijheid en dan krijg je ook het mooiste product." Volgens Leenard "lopen bij Koedood mensen rond die je over techniek of inbouw niets hoeft te vertellen en voor een wens hebben ze aan een half woord genoeg."

In de rvs gepolitoerde machinekamerdeur is het Mitsubishi-logo uitgesneden. Het doet meteen dienst als luchtkanaal.

Vergrote holte
Voor de Arena trok Jiskoot & van Weel eveneens het ‘sterke pak’ aan om op verzoek van Leenard het 110 x 11,45 meter casco aan te passen. Met een vergrote holte – van 5,40 naar 5,55 meter – heeft de tanker grotere ballastbeunen, zodat kanaalbruggen het nakijken hebben. Zijn stabiliteit is optimaal. De grootste tonnage is 3420 ton.
Ankernissen zijn gestroomlijnd en de tunnel heeft volgens Michel van Weel voor de schroef met een diameter van 1,80 meter ook een optimale stroomlijn gekregen. De machinekamer heeft een Mitsubishi S8U met 1826 pk op 1060 toeren. Het is een mooie 8 cilinder- lijnmotor, die ouderwets degelijk oogt.
Electric Marine Support realiseerde vanuit zijn nieuwe pand in Alblasserdam de volledige elektrische installatie en het aansluiten van de apparatuur. Het mts Arena vaart voor Trendco uit Dordrecht.

Op winst
Voor de eerste Arena moeten we vijf schepen terug. Dat was een gewezen Express. Na 24 jaar van goede en slechte tijden, overeenkomstig het speelveld van een echte arena, staan Leenard en Miriam met een schip dat blinkt van liefhebberij op winst.
Voor de open dag ging het richting thuishaven Maasbracht. “Een klein besloten feestje met onze drie dochters, familie en vrienden. Je komt er anders nooit.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -