Waterschap Vallei en Veluwe verbetert 22 kilometer dijk langs de Zuidelijke Randmeren en de Eem. Dit werk is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) van het Rijk. Langs de Eem houden schippers hun hart vast voor de toekomst. Bij de damwand steken op een aantal plaatsen namelijk messcherpe stalen hoeklijnen en ankers uit.
Op de Eem bij Eembrugge wordt op dit moment gewerkt aan het vernieuwen van de damwand. Dit gebeurt daar op dezelfde wijze als bij de Malesbrug een jaar eerder is gebeurd: de ankerbouten steken uit en de deksloof wordt vastgezet op hoeklijnen die buiten op de damwand gelast worden… net een blikopener.
Er geldt een afmeerverbod. Maar door de wind verwaaien schepen soms tegen de damwand, als ze lang voor de op afstand bediende brug moeten wachten. Er is volgens schippers nogal eens vertraging doordat er nog mensen op de brug staan.
Eerste schadegeval
Schippers maken zich zorgen. Het gebeurt best weleens dat een schip op de bochtige stukken van de smalle Eem verwaait en tegen de damwand aan komt. Dus niet afmeren maar stoten. Er is al een eerste schip dat hierdoor schade heeft opgelopen bij de Malesbrug. Koninklijke BLN-Schuttevaer is bekend met het probleem en is met de vaarwegbeheerder in gesprek.
“Waterschap Vallei en Veluwe heeft in het kader van het dijkverbeteringsproject Verbetering Grebbeliniedijk de aanwezige damwand versterkt met extra ankers”, reageert Iris Jautze, woordvoerder van gedeputeerde J. Verbeek-Nijhof. “De ankerbouten steken inderdaad uit. De provincie Utrecht heeft als vaarwegbeheerder een melding ontvangen en het waterschap daarop aangesproken. Het waterschap dient hierop actie te nemen.”
“Voor de volledigheid: op de Eem geldt een algemeen afmeerverbod. Alleen op plaatsen waar het is aangegeven, mogen schepen en recreatievaartuigen afmeren.”