Fleet Cleaner heeft zijn tweede werkschip in gebruik genomen: de Thunderbird 2 (TB2). Vrijdag 16 juli is het vaartuig in Rotterdam gedoopt door Mirelle Pennings, directeur Commercial Banking bij Rabobank. Fleet Cleaner ontdoet met behulp van zelfontwikkelde robots de romp van zeeschepen van aangroei, zoals algen en mosselen. De Thunderbird 2 is volgens het Delftse bedrijf ’s werelds eerste schip dat tankers explosieveilig kan reinigen tijdens het laden en lossen.
Zowel de bijbehorende schoonmaakrobot als de kraan en alle andere equipment aan dek zijn gecertificeerd, aldus Alex Noordstrand, CEO van Fleet Cleaner. “We hebben de richtlijnen aangehouden die tankschepen zelf gebruiken: van sensoren die gas meten tot de accommodatie voor de bemanning die op overdruk is gezet.”
Meer weerstand en verbruik
Doordat vuiligheid zich aan de romp hecht, krijgen schepen op den duur meer weerstand en verbruiken ze meer brandstof. Een grote kostenpost, en bovendien een extra belasting voor het milieu. De schoonmaakrobot van Fleet Cleaner, die bestuurd wordt vanaf een werkschip, lost die problemen op doordat hij de scheepsromp schoonmaakt tijdens het laden en lossen.
Met een schoon schip bespaart een reder zo’n 10 procent op brandstofkosten, goed voor ongeveer 5.000 ton CO2-besparing per jaar per schip. Voor tankopslagbedrijf Vopak was dat reden om mee te werken aan een pilot met de explosieveilige installatie. Met succes: meerdere tankschepen zijn ondertussen tijdens het laden en lossen gereinigd en de service is inmiddels commercieel beschikbaar.
Groeispurt
Vanwege de coronarichtlijnen werd het een bescheiden doop. Doopvrouwe Mirelle Pennings zei: “Als Rabobank zijn we al decennia zeer nauw verbonden aan de TU Delft Campus en alle initiatieven die daar ontstaan om ondernemers duurzaam te helpen groeien. Zo ook bij het fieldlab RoboHouse van waaruit Fleet Cleaner opereert. Op deze wijze komen we vroeg in contact met technologiegedreven ondernemingen en staan we klaar als zo’n onderneming een groeispurt maakt. Fleet Cleaner is daar een mooi voorbeeld van.”
Eigenaren Cornelis de Vet en Alex Noordstrand zijn blij. “We vinden het belangrijk dat nu ook tankers van onze diensten gebruik kunnen maken. Als je bedenkt dat de wereldhandel voor 90 procent plaatsvindt via de internationale scheepvaart, dan levert het schoonmaken van al die schepen grote winst voor het klimaat op.”