A. De Groot Olietransport werd in 1954 opgericht. De basis van het familiebedrijf in Stavoren werd echter al een halve eeuw eerder gelegd. In 1904 begon Meindert de Groot een tuig-/zeilmakerij in Stavoren. Zijn vader was kapitein op een palingaak. Hij wilde naar zee maar dat liep anders. Hij verkocht onder andere ook scheepvaart- en visserijbenodigdheden.
Door de omschakeling van zeil- naar motorschepen werden vanaf 1920 houten vaten met petroleum en benzine met een beurtvaarder aangevoerd. Later kwam er gasolie per trein. De gasolie werd aan de kade verkocht en vanaf 1939 per oliebootje.
serie: ‘Het blijft in de familie’
Het Nederlandse bedrijfsleven stoelt op ondernemende families. Voor de binnenvaart geldt nog sterker dat het familiebedrijf de stuwende kracht is. In de serie ‘Het blijft in de
familie’ onderzoekt journalist Evert Bruinekool wat de bepalende factoren voor succes zijn. Wat maakt familiebedrijven zo sterk? Hoe werken verschillende generaties samen? Wat kunnen ze van elkaar leren? En wat zijn de valkuilen?
Voor deze aflevering reisde Evert Bruinekool naar Stavoren, naar A. de Groot Olietransport, een familiebedrijf met drie binnenvaarttankers. Hij sprak met Auke de Groot jr, zijn vrouw Elly en hun kinderen Auke en Geesina.
Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Steunfonds Freelance Journalisten.
In 1954 ging Meinderts zoon, de in 1918 geboren Auke de Groot zelf per schip gasolie ophalen in Rotterdam: de Onderneming. Zijn eveneens Auke hetende zoon (geboren in 1956) kwam tegelijk met zijn broer Henk in het bedrijf. “Toen vader 65 werd, hebben wij in 1983 het olietransport overgenomen. Onze ouders waren trots dat we het bedrijf voortzetten. Het was qua regelgeving veel aantrekkelijker dan in de huidige tijd. Mondelinge afspraken werkten toen nog: een man een man, een woord een woord.”
Henk ging in 1996 verder met de tuigerij en Auke jr met de tankschepen. Sinds 2007 werken zijn zoon (1980), die dezelfde naam als zijn vader en opa draagt, en dochter Geesina Bouwma-de Groot ook in het bedrijf. De tweede dochter, Immertje, heeft een paar jaar op kantoor gewerkt maar koos ervoor als lerares verder te gaan.
Open en eerlijk
Geesina en Auke jr zn zijn tijdig met de overdracht begonnen. “Mijn zus en ik zijn in 2007 gelijk ingestapt met de financiering in dubbelwandige schepen. Dan gaat overname makkelijker”, vertelt Auke jr zn. Ze zijn in loondienst begonnen, evenals hun vader. “Het voordeel van werken met de familie is korte lijntjes, mits je open en eerlijk bent.”
“Alles, en dan ook alles op tafel gooien is belangrijk”, vindt Auke jr. “Alles is verstrengeld met elkaar, we wonen 50 meter bij elkaar vandaan”, vertelt Auke jr zn. “Je neemt de zaken ook mee naar huis in combinatie met elkaars privéleven.”
De vrouw van Auke sr wilde een groot huis na de pensionering. “Opdat iedereen op zondagmorgen bij elkaar kon komen. Dan werd er veel over het varen gesproken. Toen we konden lopen, voeren we al met bootjes. De familie is één met het water”, stelt Auke jr. “Eigenlijk is het bedrijf doorlopend veranderd en gemoderniseerd sinds de start”, vervolgt hij. “Het ging nadat ik begonnen was steeds sneller.”
In 1996 nam hij de aandelen van broer Henk over. Daarna groeide het bedrijf snel door. “Als familiebedrijf kijken we steeds om ons heen en passen we ons aan de markt aan,” vertelt Geesina. “Vroeger wisten ze niet wat persoonlijke beschermingsmiddelen waren en hadden ze vaten van 200 liter te tillen. In de tachtiger jaren was er één computer en nu heeft iedereen er een.”
Veiligheid voorop
Auke jr trouwde met Elly Zwaan. “In het begin zaten mijn vrouw Elly en ik thuis achter de computer te werken, en nu op kantoor met vier man. Plannen, boekhouding, veiligheid, ISO, kwaliteit en ga maar door. Alles groeit en alles staat op papier.”
In 1997 waren ze al ISO-gecertificeerd. “Vroeger was het heel anders, nu moet alles netjes op papier geregeld zijn”, zegt Auke jr. “Ik gaf vroeger kottertjes olie zonder dat ik kon zwemmen, nu moet je een reddingsvest aan.”
Zijn zoon vindt dat wel veiliger zo, na twintig jaar schipperservaring: “Je moet je spullen voor elkaar hebben. Wel graag op een handelbare manier voor mensen, in de praktijk.” Hij zit nu regelmatig op kantoor met zijn zus om het werk van hun vader over te nemen.
Inmiddels zijn de gesprekken over de bedrijfsoverdracht bijna afgerond. Auke jr wil aan het eind van dit jaar stoppen. Hij heeft met Elly al diverse lange vakanties gehouden, op – hoe kan het ook anders – hun bootje.
Trots
Eerlijkheid, staan voor de familie en het bedrijf zorgt al generaties lang voor een mooi bedrijf. En voor brood op de plank.
De nieuwe generatie is trots dat zij in het bedrijf mag deelnemen. De oudere generatie kijkt trots naar de kinderen, is gelukkig dat zij dat willen. Zo heeft Meindert meer dan honderd jaar geleden aan de basis gestaan van twee prachtige familiebedrijven.
Groei en ontwikkeling
1904: Meindert de Groot begint de zeilmakerij Firma M. de Groot in Stavoren. Als de beroepsvaart overschakelt van zeilen op motoren zet zijn zoon Auke sr een handel in olie en smeermiddelen op. Later ontstaat het idee om de olie zelf in te kopen en te transporteren
1954: oprichting A. de Groot Olietransport. Ombouw van een 90 ton grote klipper tot tanker, de Onderneming. Door losse tanks in het schip te plaatsen ontstond het eerste dubbelwandige schip
1957: ingebruikname van het eerste nieuwbouwschip: de Starum (250 ton)
1962: doop van de Stavo (500 ton) door Geesje de Groot-Groen. Op deze 57 meter lange tanker zijn alle kinderen van Auke de Groot jr opgegroeid
1966: verlenging van de Starum naar 353 ton
1966: verkoop van de Onderneming
1984: zonen Henk en Auke de Groot jr namen het bedrijf over van hun vader.
1996: de broers splitsten de onderneming in twee aparte bedrijven: Firma M. de Groot onder leiding van Henk en A. de Groot Olietransport onder leiding van Auke jr en zijn vrouw, Elly de Groot-Zwaan
1998: verkoop (verlengde) Starum
1985: aankoop Stavria
1987: aankoop Stavera (597 ton)
1996: verkoop Stavera
1998: aankoop tweede Starum (742 ton)
2001: aankoop Stad Stavoren (1.428 ton)
2003: verkoop tweede Starum
2006: verkoop Stavo
2009: Stavordia komt in de vaart, een dubbelwandige tanker van 2.249 ton
2012: Stad Stavoren wordt vervangen door de dubbelwandige tanker Stad Stavoren (1.550 ton)
2018: na diverse refits wordt de Stavria verkocht en vervangen door een nieuwe Stavria (1.598 ton)
2021: huidige vloot: Stad Stavoren, Stavordia en Stavria