- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwToch nieuw koppelverband Isabelle I & II

Toch nieuw koppelverband Isabelle I & II

- Advertentie -

Delen

De Belgische familie De Roeck zorgt ervoor dat de naam Isabelle steeds bekender wordt op de Europese binnenwateren. Wesley de Roeck vaart sinds 2008 samen met echtgenote Jill op het 5500 ton metende drogeladingschip Isabelle, terwijl vader Freddy samen met echtgenote en naamgeefster Isabelle sinds kort op het koppelverband Isabelle I & II vaart.

Zowel het vrachtschip als het koppelverband is afgebouwd bij Veka in Werkendam. Bij de totstandkoming van deze ‘familiaire vloot’ speelde de politieke onrust in Oekraïne een belangrijke rol, al heeft president Viktor Joesjstjenko daar hoogstwaarschijnlijk geen weet van. Het koppelverband heeft een afmeting van 93 meter (Isabelle I-2591 ton) en 79 meter (Isabelle II-2391 ton) x 11,45 meter en wordt voortgestuwd door twee Cummins-motoren van 1600 pk elk bij 1800 toeren.

Kempenaar

 

(foto’s Jan Hoek)

Freddy de Roeck kocht in 1985 zijn eerste schip, een in 1928 gebouwde kempenaar van 55 x 6,60 meter. Dat schip werd begin 1989 ingeruild voor een schip van 80 x 8,20 meter, dat op zijn beurt in 1992 plaats moest maken voor een schip met een afmeting van 102 x 9,50 meter. In 1999 volgde het eerste nieuwbouwschip, de bij C.A.S.C.O. in Hemiksem afgebouwde 2217 ton metende Isabelle van 110 x 11,45 meter.
Dat schip werd in 2004 verkocht en ging verder met de naam Houtland op de kont. Niet erg lang, want twee jaar later werd het schip doorverkocht en het vaart sindsdien onder de naam Magdalena.
In 2005 startte de samenwerking met VeKa. Met als basis een casco uit Orsova werd in Werkendam een prachtig 2950 ton metend schip gebouwd van 110 x 11,45 meter. Vanaf dat moment verliep de toekomst duidelijk niet meer zoals familie De Roeck het bedoeld had. Een belangrijke rol daarbij speelde de politieke situatie in Oekraïne.

Geschiedenis
Oekraïne kent een bijzonder roerige geschiedenis. Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde het land zich tot één van de belangrijkste en meest welvarende republieken van de Sovjet-Unie. Na de staatsgreep in Moskou riep het Oekraïense parlement op 24 augustus 1991 de onafhankelijkheid uit. Oekraïne tekent later met Rusland een contract waardoor de Russische vloot tot 2017 de haven van Sebastopol huurt. Dat wordt door de Oekraïense bevolking niet in dank afgenomen, aangezien die liever geen Russische (oorlogs)schepen in de haven zien liggen. Rusland heeft de haven echter hard nodig, omdat het zelfover te weinig  ‘warme’ havens beschikt. Politiek gezien gaat het niet bepaald goed in Oekraïne en in het parlement, de Verchovna Rada, komt het soms zelfs tot knokpartijen tussen politici.
In 2006 bestelde Freddy de Roeck bij VeKa casco’s voor een koppelverband, die in de Oekraïnse havenplaats Kilya gebouwd zouden worden. Kilya is een kleine stad in het Zuidwesten van Oekraïne, gelegen in de Donau-delta. Niet lang nadat de casco’s besteld waren, werden grote betogingen gehouden tegen het beleid van president Joesjtsjenko. Naast de betogingen werd er bij tal van bedrijven ook gestaakt, waaronder op de scheepswerf in Kilya.

Plannen omgegooid
Freddy de Roeck: “Aanvankelijk waren we van plan ons 110 meter-schip als duwschip te gaan gebruiken en er een nieuwbouwbak voor te zetten. Dat bleek echter te duur en daarom hebben we toen de beslissing genomen een compleet koppelverband te bestellen bij VeKa. Ons 110 meter-schip hebben we verkocht in Frankrijk en het draagt nu de naam Smack."  
"Toen begonnen echter de problemen in Oekraïne en werd er niets gebouwd. Omdat ons vorige schip al was verkocht, hebben we als gezin toen besloten bij VeKa een schip van 135 x 14,20 meter te laten bouwen, dat in 2008 werd opgeleverd. We hebben dat alleen gedaan omdat onze kinderen Wesley en Vanessa volledig achter ons stonden. Onze dochter vaart nu mee met Wesley en Jill aan boord van de Isabelle."

Luiken
"Hoe de toekomst er verder uit gaat zien, bekijken we later wel. Het onlangs opgeleverde koppelverband is klaar voor de toekomst. We beschikken op het schip over een zeer grote woning, waar twee gezinnen geheel zelfstandig kunnen wonen. Op ons verzoek is de tekening aangepast en is de woning onder de hut door gebouwd."
"We hebben het schip turn key besteld bij VeKa, waarbij duidelijk rekening is gehouden met onze eigen visie.” Het koppelverband Isabelle I & II is voorzien van luiken en daardoor zeer multifunctioneel. “Tijdens de afbouwperiode sprong de ploeg van VeKa er echt bovenuit met kwaliteit, service en vriendelijkheid.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -