Op 10 mei leverde Shipyard Damen Hardinxveld aan Maritime Craft Services uit Glasgow de Shoalbuster Alix (type 2609) en de Multi Cat Gemma (type 2611). Onmiskenbare doedelzakklanken over een zonnige Beneden-Merwede suggereerden Schotse sferen langs the river Clyde. Speciaal voor de doop werden de schone lady Gemma Wardrop en mevrouw Alix Kuijt ‘ingevlogen’ om hun naam aan de MCS Gemma en de MCS Alix te geven. Voor een perfecte performance kregen de dames van de geboren Katwijkse eigenaar, familie en genodigden een luidruchtig applaus. Hierna lag de koers op de kantine voor drank en spijs.
Gemma Wardrop doopte de MCS Gemma en Alix Kuijt de MCS Alix. Dirk Kuijt van Maritime Craft Services (rechts) kijkt toe.
Het speelveld van deze Dirk Kuijt ligt niet op de grasmat maar op zee. De Hollandse Schot heeft een zoutwaterimago en voer als 12-jarige al eens mee op de KW 112 achter de haring aan. Zwierf met een rondvaartboot voor de Katwijkse boulevard met toeristen en in 1976 als kapitein langs Britse en Schotse kusten. Hij kwam er zijn levenspartner tegen en settelde zich in the neighborhood of Glasgow.
Ruimte en gastvrijheid
"In Schotland heb je ruimte en gastvrijheid. Een werkwijze die mij bevalt. Met 150 pond begin je een bedrijf. Ondernemen wordt daar makkelijk gemaakt", aldus de sympathieke ondernemer. Hij begon met de Trijnie (type Stantug 1) in de baggerij en zijn Maritime Craft Services (MCS) groeide in 32 jaar uit tot vijftien schepen van uiteenlopende typen en groottes. MCS liet reeds drie Shoalbusters bouwen bij Damen, kocht/verkocht om te groeien en er zijn inmiddels 130 medewerkers aan de praat te houden. In juni neemt MCS nog twee 18 meter lange crew vessels in bedrijf: de Zephyr en Maestro. Het zijn boten die met 22 knopen snelheid twaalf passagiers en 10 ton deklading in no time naar een booreiland varen. MCS werkt worldwide!
de MCS Gemma. (foto’s Johan de Witte)
Inmiddels is zoon Menno Kuijt contractmanager in de zaak en dochter Nikki doet de administratie en personele zaken. "Goede mensen om je heen is een succesformule", zegt Dirk. “Dat geldt eveneens voor materiaal. Een door Damen gebouwd schip bewijst dat; alleen al op grond van de naam heb je een koper omdat reparatie met uitzondering van slijtage en survey vrijwel niet voorkomt. Kopers weten dat." Het zijn geluiden van de werkvloer die directeur Jos van Woerkum van Shipyard Damen Hardinxveld en zijn crew graag vernemen.
Werkpaard
De Shoalbuster 2609 MCS Alix voer de dag na de doop regelrecht naar Zeebrugge om te werken aan een windmolenpark. Het schip is 26,21 x 9,10 x 3,60 meter en heeft 381 ton waterverplaatsing. Zijn voortstuwing bestaat uit twee Caterpillars (type 3508C TA/C, totaal 1642 kW) en zijn bollard pull is 40 ton. Als werkschip heeft de MCS Alix een Heila HLRM 140-4SL kraan aan dek.
Eveneens een werkpaard is de Multi Cat Gemma die als afmeting 26 x 11,50 x 3,50 meter heeft. Met drie 3412D TTA Cats, versterkt door Reintjes keerkoppelingen en twee Caterpillar C04.4 generatorsets van 107 kW elk, daarnaast nóg een Caterpillar C18 TA van 357 kW voor het hydraulisch systeem, is het Cat-yellow bepalend in de machinekamer. De twee Heila-dekkranen (HLRM 230-4SL), een ‘beest’ van een Ridderinkhof anchor towing winch en groot werkdek maken deze Damen Multi Cat tot eerste klas werkpaard.
Zeilen
We praaien Dirk Kuijt nog even of hij zo nu en dan niet eens een balletje trapt met zijn beroemde neef. "Nee, nee", zegt hij, "we weten van elkaars bestaan, maar kennen elkaar niet. Wanneer er tijd is ga ik een stukkie zeilen.”
Om zijn zoon Menno en dochter Nikki alsook collega’s vleugels te geven binnen Maritime Craft Services zeilde hij met familie en soms vrienden rond de wereld. Hij deed er vier jaar over. “De Pacific en Polynesië zijn het mooist."
Geen Schotse doop zonder doedelzakspeler.
Dat het niet altijd goed ging, herinneren we ons nog van die keer bij Groenland. Het was even wereldnieuws. Dirk: "We zaten ver in ’t Noorden, dicht bij het ijs. Een storm met 70 knopen gooide onze boot plat. Mijn zoon en een vriend waren aan boord. We lieten een noodsein uitgaan, waar we spijt van kregen toen de boot weer overeind kwam. Even later werden we opnieuw omgeblazen. Na zo’n drie à vier uur was er een helikopter. Communicatie is dan belangrijk. De boot is later nooit teruggevonden."
Met de MCS-schepen met Glasgow op de kont is dat anders. Die vind je in Afrika, Dubai, of gewoon in Hardinxveld.
(Johan de Witte)