Het overleg over de toekomst van de Elbe moet dit jaar afgerond worden. Dat eisen verladers en industrievertegenwoordigers, verenigd in de Elbe Allianz, van de Duitse bondregering. De regering moet ook voldoende middelen ter beschikking stellen en snel werk maken van duurzaam onderhoud aan de rivier.
Industrie- en milieuvertegenwoordigers in het oosten van Duitsland proberen al jaren tot consensus te komen over de toekomst van de Elbe als vaarweg. Het zogeheten ‘Totaalconcept Elbe’ moet hun belangen in balans brengen. Maar het is een moeilijke evenwichtsoefening, bleek onlangs weer tijdens een regionale Elbe-conferentie in Magdeburg.
Lage waterstanden
Stefan Kunze, voorzitter van de Elbe Allianz, riep de betrokken partijen op stevig door te werken. Hij wees op de extreem lage waterstanden in de afgelopen twee jaar, waardoor er nauwelijks gevaren kon worden. Het achterstallig onderhoud aan de Elbe heeft de situatie voor de binnenvaart verder op scherp gezet.
Kunze ziet het begin van de oplossing in het accepteren van elkaars drijfveren: verladers willen een betere bevaarbaarheid van de Elbe bij laag water; milieubonden willen erosie tegengaan. Hierover wordt de komende maanden verder gepraat binnen het overlegorgaan dat ana het Totaalconcept werkt.
Eén systeem
Tijdens de Elbe-conferentie in Maagdenburg maakte de Elbe Allianz ook bekend nauwer te gaan samenwerken met het Bündnis Elbe-Seitenkanal, dat de belangen van verladers in die regio vertegenwoordigt.
De Midden- en Boven-Elbe en de kanalen vormen immers één systeem, zo vindt men. Via het Elbe-Seitenkanaal kan het hele jaar door lading naar de haven van Hamburg worden gebracht. De Elbe zelf is geschikt voor containertransport in drie lagen en het vervoer van projectlading.
Tekst: Sarah de Preter
foto: SBO