Koning Filip, minister Ben Weyts, de voorzitter van de Europese Investeringsbank Werner Hoyer (foto boven) en Antwerps havenschepen Marc Van Peel hebben de Kieldrechtsluis vrijdag 10 juni ingehuldigd. De grootste sluis ter wereld vormt de verbeterde toegang tot de Antwerpse Waaslandhaven. De bouw duurde bijna vijf jaar en kostte 382 miljoen euro.
De Grande Lagos van rederij Grimaldi voer als allereerste schip de gloednieuwe sluis in. Met een lengte van 500 meter, een breedte van 68 meter en een diepte van 17,80 meter kan de grootste sluis ter wereld de allergrootste zeeschepen schutten.
De Kieldrechtsluis moet zorgen voor een vlotte toegang tot de Waaslandhaven. Tot nu toe waren schepen aangewezen op de kleinere Kallosluis. De wachttijden konden oplopen tot meer dan drie uur en bij een storing van de Kallosluis kwam de hele Waaslandhaven lam te liggen. Met de Kieldrechtsluis komt er nu een tweede, grotere, meer stroomopwaarts gelegen toegang tot de dokken op de Linkerscheldeoever.
Concurrentiepositie
De Vlaamse overheid en het Havenbedrijf Antwerpen hebben samen 382 miljoen euro geïnvesteerd om de Kieldrechtsluis te realiseren. Vlaanderen nam 75 procent van de kosten op zich. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weys spreekt over een hefboominvestering waar heel Vlaanderen van profiteert: “De Kieldrechtsluis geeft reders nog een extra reden om voor Vlaanderen te kiezen. We vrijwaren de internationale concurrentiepositie van de haven van Antwerpen en we lokken nieuwe economische activiteit naar onze regio. Onze Vlaamse havens kunnen in de hele wereld uitpakken met snelle, stipte en slimme dienstverlening.”
Ook de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (die tevens voorzitter van het Havenbedrijf is) is tevreden. “De Kieldrechtsluis vormt een noodzakelijke sleutel voor de verdere uitbouw van de haven op de Linkerscheldeoever. Onze haven heeft de jongste jaren een sterk parcours afgelegd waardoor ze met vlag en wimpel de nummer 2 van Europa is geworden. Om die toppositie te behouden, moet Antwerpen beschikken over broodnodige basisinfrastructuur, zoals goed werkende sluizen die afgestemd zijn op de schaalvergroting in het internationale scheepvaartverkeer.”
Hij vervolgt: “Antwerpen heeft echter ook nood aan ruimte om te groeien, vandaar dat de aanleg van de eerste fase van het Saeftinghedok – een nieuw getijdendok op de Linkerscheldeoever – het volgende infrastructuurproject is dat hoog op onze agenda staat.” Aldus Van Peel.
TEN-T-netwerk
De haven van Antwerpen is als mainport een belangrijk knooppunt in het Trans-Europese Transport Netwerk (TEN-T). Met het TEN-T-netwerk wil Europa het duurzaam transport, werk en economische groei en de cohesie in de Europese Unie bevorderen. Omdat de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank (EIB) het belang onderschrijven van de maritieme sector voor een efficiënter, multimodaal en duurzaam goederentransport, steunden zij de bouw van de Kieldrechtsluis.
Voor de EIB is de nieuwe sluis een strategische aanwinst voor Europa: een uitbreiding van de nautische mogelijkheden, een verzekering van het maritieme transport en de binnenvaart én een verhoging van de internationale aantrekkingskracht van de haven van Antwerpen.
“Nu Europa zich langzaam aan het herstellen is van de economische crisis, en om er voor te zorgen dat zowel onze interne markt als de internationale handel terug ‘bloeien’, hebben we een ‘sterk Europa’ nodig; zonder grenzen én met een efficiënt, rendabel en duurzaam transportbeleid”, aldus aldus Werner Hoyer, voorzitter van de EIB.
Samenwerking
De sluis werd gebouwd door de Tijdelijke Handelsvereniging Waaslandsluis, een bouwconsortium waarvan Jan De Nul, CEI De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken deel uitmaken. Dankzij hun expertise en samenwerking kon het immense bouwwerk “zo goed als binnen de voorziene tijdspanne” worden opgeleverd. Ook de afdeling Geotechniek (bodemonderzoek en -monitoring) en het Waterbouwkundig Laboratorium van de Vlaamse overheid (studies naar de invloed van de stroming op het bouwwerk, training van de loodsen) leverden een bijdrage aan het project.
Naar aanleiding van de officiële inhuldiging van de Kieldrechtsluis kon iedereen dit weekend een bezoekje brengen aan de sluis. In het grootste reuzenrad van Europa, op een hoogte van 55 meter, konden zij het immense bouwwerk en de haven van Antwerpen overzien.