TEN-T: “Alle hens aan dek”

0

het afstemmingstraject ingezet over het TEN-T-programma voor de periode 2014-2020. De Europese Commissie wil de vaarwegen klasse IV en hoger in het kernnetwerk opnemen, maar Duitsland heeft via een amendement kunnen bereiken dat “alle uitzonderingen aanvaard zijn”. "Het is alle hens aan dek", waarschuwt  Karin De Schepper, secretaris-generaal van Inland Navigation Europe. ‘We moeten voorkomen dat de wetgeving voor de periode 2014-2020 geen ruimte creëert om vaarwegprojecten uit te voeren.”

♦ Lees ook: “Met binnenvaart naar een hogere versnelling”

NAIADES 
NAIADES II legt de nadruk op het vergroenen van de vloot, de harmonisatie van opleidingen en diploma’s en het verder uitrollen van River Information Services (RIS). De Europese Commissie gaat drie werkgroepen inzetten, waarbij de lidstaten en stakeholders betrokken worden.
“Het zou nuttig zijn om twee keer per jaar een algemene, strategische vergadering te houden”, aldus De Schepper. “Namelijk om het overzicht te behouden en om het thema infrastructuur te bespreken, waarvoor geen aparte werkgroep voorzien is.”
In september komt de eerste werkgroep bij elkaar; tegen het einde van het jaar moet er meer duidelijkheid zijn over concrete initiatieven. NAIADES II wordt gefinancierd vanuit het TEN-T-budget voor de periode 2014-2020. Het huidige TEN-T-budget is echter nog niet opgebruikt; er is nog een miljard euro aan Europese subsidie beschikbaar voor transportinfrastructuur. In november lanceert de Commissie opnieuw een oproep om projectvoorstellen in te dienen.

Schrappen
“Gebruik die kans voor binnenvaartprojecten”, spoort De Schepper de lidstaten aan. “Je kunt nu subsidie krijgen om projecten voor de periode 2014-2020 te plannen en voor te bereiden. We moeten een gemeenschappelijke visie voorleggen hoe we de corridors voor de binnenvaart gaan ontwikkelen. De andere modi zijn daar ook mee bezig.”
Ondertussen is het afstemmingstraject ingezet over het TEN-T-programma voor de periode 2014-2020. De Europese Commissie wil de vaarwegen klasse IV en hoger in het kernnetwerk opnemen, maar Duitsland heeft via een amendement kunnen bereiken dat “alle uitzonderingen aanvaard zijn”.
De Europese Raad heeft al een voorakkoord bereikt en in juli leggen de corridor-rapporteurs van het Europees Parlement hun visie voor aan de vervoerscommissie binnen het Europese Parlement. De liberale en christendemocratische fracties in het parlement zijn positief over de vaarwegen, maar de uit Beieren afkomstige sociaaldemocratische corridor-rapporteur Ismail Ertug zou de hele referentie aan klasse IV-vaarwegen liever schrappen.
De Schepper roept landelijke politici op hun collega’s in Brussel te doen inzien dat dat geen optie is: “Met name aan de sociaaldemocratische kant moeten de rangen gesloten worden. Het is alle hens aan dek; we moeten voorkomen dat de wetgeving voor de periode 2014-2020 geen ruimte creëert om vaarwegprojecten uit te voeren.” In september vindt in het Europees Parlement het debat plaats over de aanbevelingen van de corridor-rapporteurs.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.