Shipbuilding Solutions BV – ofwel William Sakko en Corné Borst – tekent in samenwerking met Asto Shipyard voor het ontwerp van de Ostia. Shipyard Severnav in Turnu Severin kreeg de opdracht om het 110 x 10,50 meter grote casco te bouwen, waarbij Asto-directeur Karst van der Wiel en surveyor Stijn Buijks in coöperatie met Veritas staan voor klasse! Vanzelfsprekend werd het ms Ostia bij Asto Shipyard afgebouwd. Resultaat: in uitvoering uniek en het schip loopt als een haas!
Zo’n acht jaar geleden bij de oplevering van de Wielingen, het schip van zijn ouders, dacht Xavier Goedgezelschap: misschien overkomt mij dit ook eens. En ja, het ging goed, nog eerder dan aanvankelijk gewenst.
Het is een geveegd schip geworden; van de 110 meter is maar 66 meter recht. Er is tonnage ingeleverd voor meer snelheid; dat betaalt zich uit volgens Xavier. Voorkeur vaargebied: overal waar geld verdiend kan worden!
Varen won van studie
Op het gymnasium was Xavier geboeid door het oude Rome. Ontkomen aan de aantrekkingskracht van de binnenvaart lukte hem echter niet. Hij koos voor het maritieme vak in plaatst van studeren en klassieke talen.
Bij zijn ouders aan boord van de Wielingen raakte hij in zijn element, Sara Mees kwam hem vergezellen. Ze trouwden, Aeneas en Aurora werden geboren en na een tijdje werd gekozen voor een eigen schip, vernoemd naar de oude havenstad van Rome (toch weer zijn Romeinse passie). Met hulp en support van de schoonouders Mees kwam ms Ostia tot stand.
Uitvoering
Xavier Goedgezelschap focust op minimaal vermogen en maximale snelheid evenals technisch compleet met moderne techniek en functie. Zonder concessie aan eenvoud… Werkbaar en duurzaam!
“In dit schip ligt al onze energie. Soms konden we er niet van slapen. Je wilt het perfect, functioneel en zuinig, maar ook mooi en uniek op onderdelen. Apart is de uitbouw achter aan de roef met een dwarsscheepse trap. Over stuurboord hebben we de ‘koning’ van de autokraan erin geïntegreerd.”
“We kozen voor één boeganker op draad naast twee spudpalen van Van Wijk. Voor manoeuvres is er een Veth Jet.”
Xavier is gepast trots dat hij een zo goed mogelijk technisch werkbare en efficiënte uitvoering gerealiseerd heeft. Zo heeft het hele schip, inclusief beladingsmeter, wifi-bereik. Alle componenten zijn technisch aan elkaar verbonden om er makkelijk mee te werken. Als zich bijvoorbeeld een storing voordoet van het PLC-systeem, is er de mogelijkheid het schip te verbinden met de wal, hetgeen service op afstand mogelijk maakt.
Proefvaart
Altijd spannend die proefvaart: hoe gedraagt het schip zich? Voor het eerst komt er gang in, de stuurhut staat vol kenners. Vol gas, schroefbelasting 92 procent, leeg schip… De Reintjes-koppeling versterkt de 1.521 pk Caterpillar, je kijkt eens buitenboord, het schip houdt geen water vast, je voelt hoe hij door het water glijdt… Het schip is, in West-Vlaams dialect, ‘wreed stil’.
Het plaatje klopt, terug in je luxe stuurhut, want die mag luxe zijn. Hij heeft het label van Kampers, met geheel zwart plafond, comfort en royale stereo. Het is je werkterrein, waar je menig uur zal doorbrengen, maar het is ook een visitekaartje.
Daarna voor de laatste lootjes terug naar Asto, dat er op een professionele maar vooral prettige werkwijze een fraai schip van heeft gemaakt. Sara Goedgezelschap-Mees is origineel en magnifiek in woninguitvoering. Het blijft niet bij haar goede smaak, ze maakt er ook haar thuis van, overigens met hulp van de jongens van De Leeuw & Van Vugt uit Werkendam. Die maken het zoals je het bedoelt!
Wat Xavier nog even kwijt wil is dat zijn schoonouders, ondanks verschillende inzichten over uitvoering en ideeën, daarin mee gingen.
Doop
Sara kreeg de eer het schip te dopen. Natuurlijk was er emotie, de afronding van een proces. Van student, het begin op het voordek tot scheepvaartondernemer.
tekst en foto: Johan de Witte
Mobilgard HSD+
Voor gasolie en smeerolie vertrouwt Xavier Goedgezelschap op De Wit Bunkering. De familie is al drie generaties klant bij het Antwerpse bedrijf. De Wit Bunkering leverde onder andere Mobilgard HSD+ 15W-40. Deze nieuwe, extra high performance, multigrade motorolie maakt een langere oliestandtijd mogelijk.
“Een verdubbeling van de vervangingstermijn”, zegt Peter De Wit. “Het is dubbelop: betere prestaties en economisch voordeel. Je hoeft bovendien minder vaak de oliefilters te vervangen. Voor zover ons bekend is de Ostia het eerste vrachtschip dat met Mobilgard HSD+ gaat varen.”
Zusterbedrijf Nassau Scheepsbenodigdheden leverde de volledige inventaris. De Ostia is daarmee het eerste nieuwbouwschip dat als Groothandel François-klant onder de Nassau-vlag zijn inventaris betrok na de fusie tussen de bedrijven afgelopen zomer. Vanaf 1 oktober draaien de twee locaties ook effectief samen in de compleet vernieuwde winkel van Nassau Scheepsbenodigdheden aan het Asiadok in Antwerpen.