- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwConvenant voor nu en later

Convenant voor nu en later

- Advertentie -

Delen

Wanneer politiek Den Haag een convenant sluit, haal je als burger de schouders maar eens op en zie je er maar zelden iets van terug. Deze Convenant echter was een overeenkomst tussen Henk van der Kaap en Unibarge uit Zwijndrecht. Dat kun je zien aan de enorme bunkermast van Lagendijk en het geel van Cat en Dolderman dat zich weerspiegelt in de ramen van de Kampers-stuurhut, die is voorzien van chique vakwerk van Willemsen Interieurbouw.

(foto’s Johan de Witte)

We klimmen aan boord en wachten met ons voor te stellen tot de man met rugbreed ‘Unibarge’ op zijn ketelpak, is uitgebeld. Het is Henk van der Kaap (61), gepokt en gemazeld in de tankvaart die nog een ‘rondje mee loopt’ in de business. "Kijk overal rustig rond, maak een paar mooie foto’s en”, voegt hij eraan toe, “het mag gezien worden."
De eerste meters op het trunkdek bewijzen zijn gelijk. Het is een geveegd casco en gelast alsof het geplamuurd is. Dat hadden we al gezien; hoogwater tilde het schip voor ons bijna boven de kaai uit.

Boot van 15 meter
Professioneel aan dek: de beste spullen, met het accent op veiligheid. Zo’n bunkermast van Lagendijk (geleverd door EPS) bijvoorbeeld heeft alles aan duurzame techniek. In zijn uitvoering is er aan onderhoud gedacht, maar hij heeft geen trap. Eigen medewerkers weten met een trap nog om te gaan, maar je moet niet aan het risico denken als zeelui 30 meter boven dek de trap ook eens willen gebruiken.
Voorin vinden we een Aalborg-ketel en in uitvoering hier en daar accenten van kwaliteitsmanager Alexander Wanders. Via leverancier RDMC arriveerde het 110 x 13,50 meter en 4235 ton grote casco op een ponton vanuit China. Scheepwerf ’t Ambacht fikste de onderwater-equipement, schroefasleidingen plus roeren en bracht dat specifieke aan waar elke eigenaar weer anders over denkt.
Voordat de halfafgebouwde Convenant bij Dolderman kon worden aangepakt, lag het schip nog even in de wachtkamer bij Niessen. "Als Dolderman van start gaat, zit er meteen gang in", zegt Henk van der Kaap. Hij heeft zijn Europa verkocht en de Convenant is een gezamenlijk project met Unibarge. "Het is voor nu en later", zegt hij. "Over een paar jaar is het welletjes en verkiezen wij een boot van 15 meter."

Geen verrassing
Nauwelijks 15 jaar oud voer hij al zijn eerste kilometers bij zijn vader aan boord. Diverse schepen later op de Adrianus K van Kriesels. Hij stond er ongeveer tien jaar aan het roer en zag na een dagje mist op den duur sterretjes door dat vergrootglas van de Kelvin-radar. Mooie tijd, tankvaart toen nog niet alles uitgevonden was.
Deze type C 2.2 Convenant is voor zijn taak perfect uitgerust, een schip dat blinkt van techniek. Henk had maandenlang de supervisie bij de inbouw. Geen verrassingen dus gedurende de proefvaart, evenals het geen verrassing is dat het mts Convenant voor Unibarge in de running gaat.
De elektriciteit installeerde Alewijnse. Dolderman zette een 16 cilinder-Caterpillar van 2030 pk op zijn fundatie, overigens in een zoals gebruikelijk gesoigneerde machinekamer.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -