- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTanja Deymann I en II: kanaal- en groen draagvermogen

Tanja Deymann I en II: kanaal- en groen draagvermogen

- Advertentie -

Delen

Alweer drie jaar geleden filosofeerden Martin Deymann en Simon Provoost over een milieuvriendelijke scheepsformule met een lage CO2-uitstoot in combinatie met groot draag- en relatief weinig motorvermogen, geschikt voor 86 meter-bestemmingen. Het werd – zonder subsidie – een 160 meter lang kanalfähig eco-tankerkoppelverband! Combi International liet de casco’s in China bouwen. TeamCo in Heusden installeerde in samenwerking met onderaannemers op een wijze die in het metier bekendheid heeft als TeamCo-style. Wat zo veel wil zeggen als geluidloos, stressloos en efficiënt.

♦ artikel ‘Groener kan niet’

(foto’s Johan de Witte)

Vanuit de maritiem welvarende Stadt an der Ems, waar ingemetselde voorspoed van de gevels straalt, motorkappen schitteren en met uitzondering van een paar die niet willen, de stad geen werkelozen kent, reisden op 29 oktober pater Dieter Sievers, Harens burgemeester, familie en vrienden van het gezin Deymann naar het pittoreske Heusden voor de open dag van het koppelverband Tanja Deymann I en II. Vanaf een volle TeamCo-kade en de partyboot was het publiek getuige hoe Annegret Kappen gewetensvol het schip van haar schoonzoon doopte alvorens een goede vaart voor bemanning en schip te wensen. Voor vele camera’s wisselden Marcel Zweers en Martins vader Rudolf Deymann de Teamco-vlag voor die van Reederei Deymann. Daarna een dronk, speeches en buffet.

Pionierschap
Simon Provoost van Combi International beet het spits af aan de microfoon en benadrukte Martin Deymanns vriendschap en vertrouwen. Hij boeide zijn gehoor door over het pionierschap te vertellen van de jonge ondernemer Deymann, die in korte tijd groeide van één naar achttien schepen met meer dan honderd medewerkers. Ook vader Rudolf Deymann ontving waardering voor de spic-en-span-uitstraling van de schepen.
Simon veroorloofde zich een kleine anekdote, waarin hij met Martin na een nachtelijke Sjanghai-toer ter plaatse aan het ontbijt zat en vader Rudolf de opmerking “dat ze niet erg uitgeslapen oogden” achterwege liet. Simon noemde hem een man die altijd klaar staat om te helpen. Rudolf kreeg in ruil voor zijn Sjanghai-Rolex een echt horloge.
Natuurlijk stak ook Gerrie van Tiem publiekelijk van wal met te mogen werken voor een dergelijk inventieve opdrachtgever en hij vergat daarbij niet zijn onderaannemers en de eigen mensen – met name voorman Patrick Jansen – te bedanken voor hun inzet.

Paradox
Last but not least zou Deymann Deymann niet zijn als hij deze gelegenheid niet zou gebruiken om het milieuvriendelijke getij samenvallend met de economie en de transportcrisis even te belichten. Met name de dubbelwandige politiek uit de oliewereld zou de regulateur van banken, makelaardij en ondernemers zodanig hebben ontregeld dat er nu een aanmerkelijke overcapaciteit bestaat. Een politiek waarbij veiligheidseisen van schepen en bemanningen hoog zijn, materiaal milieuvriendelijk moet zijn en er als paradox voor ‘dubbelwandige investeringen’ geen enkele vergoeding is.
Deymann besloot met zijn bemanning te bedanken voor hun inzet van de laatste maand en hun goede vaart te wensen, waarna zij symbolisch de sleutel in handen kregen. Volgens Deymann zorgde TeamCo ervoor dat zijn wensen vakkundig vertaald werden in een prima eindproduct. De sympathieke ondernemer had ook een paar woorden voor zijn levenspartner Tanja, die altijd zorgt dat de bemanning over comfort beschikt en zich daarbij goed voelt. Het werd in de coulissen van de partyboot Smaragd nog laat en maritiem gezellig.

Ist die Bank das Blut im Kreislauf von Schifffahrt? In de wandelgang is het antwoord ja en nee, waarna een discussie volgt die zich Babylonisch laat vergelijken met de coalitievorming van een minderheidskabinet. Sinds de crisis en het gedraai van Nout Wellink haalt de bank voorpagina’s en ziet het publiek de ‘vervolgserie’ met titels als ‘gegraai’ en ‘onthutsend’ beleid keer op keer geprolongeerd. Om in het economische eb van de laatste jaren, met de ‘of het nog goedkoper kan’-politiek van majors en de tomeloze drang van het metier om beschikbare tonnage te vermenigvuldigen, met 110 x 11,40 meter van 6 miljoen het hoofd boven water te houden middels 100 euro per uur rond de klok inkomen, moet je van goeden huize komen. Onze oosterburen noemen dit betriebswirtschäftlicher Wahnsinn!

Milieuvriendelijk
Deymann vroeg voor de voortstuwing van de in totaal 160 x 9,60 meter grote Tanja Deymann I en II aan Arie Koedood om een compleet milieuvriendelijk systeem samen te stellen. Vanzelfsprekend ging Koedood van Mitsubishi uit.
Veth uit Papendrecht is prominent aanwezig met twee kopschroeven en achterin de Tanja Deymann I staat een Compact Veth-Jet aangedreven door Scania-motoren, waarmee het gecertificeerde schip met overige uitrusting zoals stuurhut en apparatuur, compleet zelfvarend is op eindbestemmingen.
Het leidingsysteem is van Leemberg en de pompen zijn van Marflex. Rugotech zorgde voor leidingfunctie in de machinekamers. Beide stuurhuizen en betimmeringen zijn – hoe kan het anders – van Wessels uit Haren Ems. Deze firma timmert als vaste relatie van Reederei Deymann aan de weg. Tkvb Tanja Deymann I en II gaat modern onderweg in traditioneel vaarwater voor Oeltrans Befrachtungsgesellschaft mbH.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -