29 oktober was de dag waarop de Somtrans XXI van Caroline Somers zijn naam kreeg. Op de Ark, in de ‘schaduw’ van het oude pomphuis aan het Antwerpse eilandje, dronk het gezelschap van de familie Somers en gasten een glaasje op de behouden vaart voor bemanning en schip.
Een indrukwekkende tanker die glanst van moderniteit en pompfuncties en het negentig jaar oude pomphuis dat het voormalige dok 7 in twee uur leeg slurpte, om de kiel van een Red Star-liner op blokken te zetten, hebben ongetwijfeld overeenkomsten.
De Tsjechische kapiteins voelen zich thuis aan boord.
Dat de Somtrans XXI na zijn ‘pensioen’ eveneens tot restaurant gepromoveerd wordt, is echter twijfelachtig. Hetgeen bewijst dat wat men vroeger bouwde, ‘zeker en vast’ mooi en duurzaam is.
“Onze vlag dekt uw lading”
Niettemin heeft Euromaritime Shipbuilding voor rederij Somers uit Wijnegem in China weer een 135 x 11,45 meter groot casco laten bouwen dat er zijn mag. Den Breejen Shipyard nam de verantwoordelijkheid voor installatie.
Deze Somtrans is het tweede schip dat Lloyds voor turnkey-leverancier Euromaritime heeft begeleid en afgenomen. Met de technische man van Somtrans, Ben Grootenboer, op de ‘rechtervleugel’, Henk van Gils van Euromaritime op ‘links’ en Den Breejen in de ‘spits’ zit een opdrachtgever op de tribune te genieten.
“Onze vlag dekt uw lading”, is een slogan van Somers die in de oliebusiness klaarblijkelijk aanslaat wanneer we onze blik op de rivier richten. Met de meer dan 100.000 ton die de firma dagelijks coacht, is er altijd wel een ‘speler’ met het geel-rode signaal in beeld. In de kwart eeuw van haar bestaan heeft de ‘BV Somers’ zich ontwikkeld tot een sterke speler op het ‘olieveld’.
Duurzaam huwelijk
Deze Somtrans XXI heeft geen verrassingen; het duurzame huwelijk met Caterpillar houdt bij de firma stand. Dat geldt eveneens voor timmerbedrijf Johan de Leeuw, Rullens Elektro, de leidingstraat van De Jong en Verhaar die het voorschip in bedwang houdt. Uniformiteit bij een firma werkt.
De door Dik den Hollander ingerichte verblijven hebben rood als basiskleur. (foto’s De Binnenvaartkrant)
En toch wordt de kijker iedere keer weer verrast op een open dag. Eigenaar, bemanning en schepen gaan met hun tijd mee. De Somtrans XXI is hier een voorbeeld van. Comfortabel werken en leven maar ook thuis zijn aan boord, is een bedrijfsfilosofie die hout snijdt.
De door Dik den Hollander ingerichte verblijven hebben als basiskleur rood. De pvc vloeren hebben een – niet van echt te onderscheiden – parketmotief. Het is een goed geluiddempende vloer die minder weegt en een hoge slijtvastheid heeft.
Ook deze Somtrans straalt weer kwaliteit uit en heeft een fantastisch wooncomfort dat Ronald Somers op deze open dag met ‘17-graden-zomer in oktober’ zijn gasten graag toonde.
(Johan de Witte)