- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Nikki heeft de X-factor

Mts Nikki heeft de X-factor

- Advertentie -

Delen

Alle platen van de Nikki zijn op de Bomex-4 werf in Servië met plasma gesneden. De secties werden in een overdekte hal gebouwd en lijnrecht aan elkaar gezet. Deze nog maar twee jaar oude werf maakt kwaliteitscasco’s alsof ze op een ouderwetse spantenvloer gebouwd zijn. De plaatvoering is zuiver. Het model is snel, de constructie sterk en het draagvermogen groot.

Het mts Nikki is een showroomtype, ofschoon het al verkocht is aan Bout Tankvaart uit Spijkenisse. Dochter Robin Nikki (10) doopte de tanker met verve, waarna feest gevierd werd op de partyboot Gemini II van ome Wim Koster uit Spijkenisse. Makelaar Schmidt Projects uit Aken leverde het casco. Shipyard Trico en vaste onderaannemers, aangestuurd door Geert Bout, maakten deze relatief kleine (86 x 9,50 meter) tanker, met de opties van een grote, Europabreed inzetbaar.

(foto’s Johan de Witte)

Eén van de jokers aan boord is de Bornemann van 250 kuub per uur, waarmee de Nikki in no time naar de 4,10 meter duikt. De tweede is het door Bout getekende en door Elvira van Trico Piping gemanagede ringleidingsysteem.
Overige bedrijven met kaarten in het spel zijn onder andere loodgieter Meuzelaar Maritiem, dat bij zijn start in 2007 Geert Bout tot de eerste klanten mocht rekenen. Alexander Hamstra van Femm aan de Maaskade leverde zoals gewoonlijk aan Bout een compleet inventarispakket.
Ook vriend en collega Arnold Valkema speelt mee met het door hem gemaakt uniek interieur. Geert legde het ontwerp op tafel; Valkema realiseerde meubilair op maat in fraai rozenhout, afgewerkt met edelstaal. De Nikki heeft een woning die groot is in de eenvoud van indeling, zonder ruimteverlies van gangen. Slaapkamers en badkamer achterin. Het overige is living en keuken. Opgeteld een gezellig full house!

Hand- en spandiensten
"Wanneer je aan de wal loopt en op details focust van je mooie schip die veel inspanning hebben gekost, ben je met het resultaat hartstikke trots", zegt alleen de gemotiveerde varensman. Geert Bout is geboren op een Intertank en is er zo één. Hij weet zijn levenspartner Jolanda achter hem in gezin, werk en zaken.
Schoonpapa Gerrit van Ochten verdient hier zeker vermelding, wegens zijn welwillende ‘hand- en spandiensten’, alsook zijn geslaagde poging om de Nikki op te poetsen. Bij dat laatste speelde Shipyard Trico eveneens een belangrijke rol. Met name Trico-voorman Robert Joosten, die samen met zijn crew ‘afbouw met een vernislaagje’ realiseert.
De rvs swing-away type S-tankdeksels hebben topkwaliteit en zijn made in Servië, evenals de blitse letters op de boeiing. "We hebben er plezier in om er wat van te maken."

De uitstekende faciliteiten op de Bomex-4 werf maakten het mogelijk om rvs langs de bolders, letters et cetera aan te brengen. “Het kan er maar op zitten", zegt Geert, die zijn tijd even moet verdelen tussen nieuwbouw en nieuwe klasse van zijn andere tanker, de Sascha.
Ook de schroefasleiding is in Servië ingebouwd en het leidingwerk is prefab aan dek gelegd. Als we de Kampers-stuurhut binnenstappen, worden onze schoenen ultraviolet verlicht door Electric Marine Support. EMS heeft de elektrisch equipement verzorgd en steekt bij deuren, trappen en in het gangboord de lamp aan. De Wessels-lessenaar schittert in kwaliteit en met Falconline-apparatuur van Radio Holland.

Stille kracht
In de machinekamer betrappen we kapitein Marco van Sluis ‘in dialoog’ met de door Koedood geleverde 1278 pk Mitsubishi. "Gisteren hebben we proefgevaren. Prima gelukt; dus verdient deze stille kracht het voor een foto even opgepoetst te worden."
Door met een tanker te varen leer je diplomatie, presentatie naar de wal toe evenals met veiligheid en terminal engineers omgaan. En ook met journalisten, merken we. Marco – die studeerde op het STC, net als zijn vriendin die op de Nikki heeft aangemonsterd – voer reeds op de voormalige Nikki en stond ook op de Sascha al aan het roer. Deze nieuwe is zijn project en heeft de X-factor.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -