De Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) gaat door. In 2018 moet het kabinet er 6 miljoen euro voor beschikbaar stellen. Dat heeft de Tweede Kamer donderdag 21 december opgedragen aan minister Eric Wiebes van Economische Zaken.
Het amendement, dat met een ruime meerderheid werd aangenomen, was ingediend door de Eppo Bruins van de ChristenUnie en Hayke Veldman van de VVD. De Kamer vraagt wiebes ook voor de komende jaren de SDS-regeling in stand te houden.
Netherlands Maritime Technology (NMT) is blij met de steun. “Uit het grote aantal ingediende aanvragen in 2017 blijkt dat de SDS-regeling goed wordt ontvangen door de maritieme maakindustrie”, stelde de brancheorganisatie in een reactie.
Unieke schepen en prototypes
De Nederlandse scheepsbouwsector kan met de regeling ontwikkelingsrisico’s bij duurzaamheidsinnovaties ondervangen. NMT legt het belang uit: “Deze ontwikkelingsrisico’s ontstaan doordat bij toepassing van nieuwe technologieën in schepen een sterke afhankelijkheid is van alle aspecten van het scheepsontwerp, terwijl de prestatie van het geheel pas na oplevering daadwerkelijk getest kan worden. Dit geldt zowel voor unieke schepen of eerste schepen van een serie, die daarmee prototypes zijn.”
De ordergebonden subsidie is bedoeld om scheepswerven te stimuleren zich extra in te zetten voor het verder verduurzamen van schepen. “De effecten van de subsidie reiken verder dan de schepen waarop de innovaties als eerste zijn toegepast, omdat de daaraan verbonden risico’s beheersbaar zijn in de doorontwikkeling voor meerdere toepassingen en vervolgorders. Daarmee biedt de SDS een oplossing voor het knelpunt dat investeringen in schone technologie vanwege de moeilijke marktomstandigheden en de zware internationale concurrentie veel te traag op gang komen.”