Subsidie voor kansrijke groene transportprojecten

1

Minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) trekt 34,5 miljoen euro uit voor transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit. Deze subsidie moet Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt maar wel zeer kansrijk zijn, helpen versneld van de grond te komen.

Ook de betrokken bedrijven (47 miljoen euro) en de EU (5,9 miljoen) dragen bij. De totale investering komt daarmee op ruim 87 miljoen euro. Dat geldt wordt verdeeld over 43 projecten in heel Nederland. Het gaat vooral om machines en voertuigen die draaien op waterstof of op batterijen, en om laadinfrastructuur. Ook schepen op waterstof vallen er onder. De eerste projecten worden in 2020 gerealiseerd.

Exportproduct

Verantwoordelijk minister Stientje Van Veldhoven: “Minder CO2 en stikstof, én kansen voor bedrijven. De innovatie van nu is het exportproduct van morgen. Het is mooi om te zien wat voor mooie projecten met deze subsidie worden ontwikkeld. Deze innovaties zijn interessant voor Nederland, maar ook andere landen worstelen met luchtkwaliteit en het schoner maken van bouw en verkeer.”

Met de 87 miljoen euro gaan 43 projecten van start. Bij de helft daarvan gaat het om batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft om waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstof. Voorbeelden zijn schepen op waterstof, uitstootvrije bouwmachines, schone boodschappenbezorgwagens, diverse soorten bussen en swapbare accu’s voor pizzabezorgscooters.

CO2-uitstoot halveren

In 2017 is een eerdere subsidieronde geweest. Die leverde 33 projecten op, met een totale investering van 76 miljoen euro. Met dat geld zijn onder andere de eerste waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld, rijden schone vrachtwagens rond die supermarkten bevoorraden en is een systeem ontwikkeld waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij plaatsvindt.

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Het transport is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot. In het klimaatakkoord staan tal van afspraken om deze uitstoot terug te dringen. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar biedt ook kansen voor Nederlandse bedrijven.

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Gaan er nog experimenten komen zoals de `Triade`(flipperspits) of heeft men nu zijn lesje geleerd of blijft men achteloos met subsidiegelden omgaan?

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.