Hoewel de Futuro ondertussen vaart, zijn er nog technische uitdagingen in het ontwerp van deze innovatieve watertaxi. Eigenaar Elio Barone werkt samen met de mbo- en hbo-opleidingen op het Leerpark Dordrecht en componentenbouwer Elcee aan de oplossingen daarvoor.
“In het gehele proces van ontwerp en bouw van de Futuro heb ik nauw samengewerkt met studenten. Zelfs voor de bootlift hebben ze onderdelen ontworpen”, vertelt Barone, die de Futuro ontwikkelt vanuit zijn bedrijf Imbarcazione Barone.
Om de vernieuwende watertaxi ook met een dak te kunnen laten varen, is gezocht naar een mechanisme om dat in de romp te integreren. Seymour Overdevest van Elcee zegt: “De studenten werken met ons samen om de ramen en het dak te laten zakken in de romp van de Futuro. Daardoor kan er ook bij hoog water onder bruggen door gevaren worden en ziet alles er mooi uit als er zonder dak gevaren wordt.”
Duurzaamheidsfabriek
Voor deze opdracht werken mbo-studenten van Da Vinci-college www.davinci.nl samen met hbo-studenten van Dordrecht Academy. www.dordrechtacademy.nl Niels Jalving, docent bij het Da Vinci-college: “Bij de Duurzaamheidsfabriek werken de studenten in zogeheten Associate Degree-trajecten. Ze werken dan aan een opdracht van een bedrijf uit de regio. In dit geval met twee Dordtse bedrijven.”
Het streven van Elio Barone is de Futuro zo duurzaam mogelijk te maken. Vandaar ook de keuze voor Elcee als partner uit de regio. Nico Bleumer zegt namens de componentenbouwer en assembleur: “Ook vanuit Elcee zoeken wij graag naar de meest duurzame oplossing. Daarom hebben we de studenten laten werken met de glijlagers van IGUS. Daar hoeft geen vet bij gebruikt te worden voor de smering. En dus komt er ook geen vet in het water terecht.”
Productontwikkeling
Gijs, Mike, Sem, Joost en Alessandro, studenten Mechatronica niveau 4 en Ad Engineering, vinden het interessant om met de producten van IGUS te werken. “Echter komt er bij productontwikkeling meer kijken dan alleen het samenstellen van onderdelen. Van het maken van berekeningen voor de krachten, programmering van de software tot aan omgaan met langere levertijden en aanpassing van het ontwerp. In onze groep hebben we goed samengewerkt om tot een eindproduct te komen.”
Na de zomervakantie gaat een volgende groep studenten verder met andere technische uitdagingen op de Futuro en het inbouwen van de systemen.