Spica, oude bekende aan het firmament

0

De manager van Universe Shipping BV, Serge Wagenaar, wist nog heel goed dat zijn ouders op de boeiing van hun eerste schip de naam van de helderste ster in het sterrenbeeld Maagd schilderden. Ook voor dit nieuwe schip moest de naam kort, duidelijk, zeker niet algemeen en overeenkomstig de Universe Shipping-traditie een ster aan het firmament zijn!

En dan stralen op 1 maart bij Dolderman aan de Kalkhaven de kleindochters van Adri en Nella Wagenaar, Jip en Evi, evenals Linsey, de dochter van Wilout Baan, tijdens de doop van een nieuwe tanker.

Op de voet gevolgd door de genodigden keilen ze in nauwe samenwerking de champagnefles tegen de boeg aan barrels, begeleid door de woorden: “Wij wensen u goede vaart voor bemanning en schip en geven u hierbij de naam Spica!” Applaus, een toost en speech.

Serge Wagenaar bedankte alle medewerkenden aan de Spica. “In ’t bijzonder dank aan de aandeelhouders van Universe om het schip de naam Spica te mogen geven, evenals de Duitse financiers voor een vooral prettige en vruchtbare samenwerking. Door betrokken te zijn bij het bouwen van een schip groeit je respect voor vakmensen zoals onder andere Herman Beek, voorman van Den Breejen. Eveneens een pluim voor onze eigen fleetmanagers Wilout Baan en Albert Bart. Schitterend werk geleverd!”

Tot slot zette hij Nelly Bosman en Nathalie Verlaan in de bloemen voor de professionele warme en kleurrijke woninginrichting, waarmee hij de handen op elkaar kreeg. Vervolgens zette het gezelschap koers naar Café Merz om de Spica ‘nat te maken’!

Moneymaker

Het casco is in Rusland gebouwd onder regie van RensenDriessen Shipbuilding BV. Opdrachtgever is Universe Shipping GMBH gevestigd in Duisburg. Op de internationale vlootlijst van Universe Shipping tellen we veertien schepen; een volgende zit er aan te komen. De fleetmanagers Wilout en Albert begeleiden afbouw en installatie naast hun gebruikelijke technische survey.

Wim Driessen: “Met onze survey tijdens het bouwproces zijn we uiterst precies, hetgeen de kwaliteit van deze Spica bewijst. Voor het eerst na twaalf jaar bouwen we weer in Rusland. We hebben daar verschillende betrouwbare medewerkers voor die de kwaliteit sturen en volgen, waarmee een casco zoveel mogelijk installatievoorbereid onze kant opkomt.”

“Dit is de zoveelste tanker, van dezelfde tekening, en die heeft derhalve geen verrassingen. Het type Moneymaker heeft een fraai model en heeft zich reeds bewezen in een optimale verhouding tussen snelheid, draagvermogen, veiligheid en commerciële functies. Wat je noemt doorontwikkeld, waarbij vernuft onderhuids zit.”

Honderd jaar maritieme expertise

Aanvankelijk zou deze maritieme uitblinker bij Dolderman BV worden afgebouwd. Niettemin hangt het label van Shipyard Den Breejen eraan. Hoe dat komt? Dolderman liep door het aanleveren van een vertraagd aangeleverd casco uit schema en Den Breejen, dat toch al onderwaterwerk en schroefassen leverde voor de Spica, kon er nog wel een tandje bij zetten. Zo werd één en één drie!

Onder het alziend oog van Lloyds werd de proefvaart gekenmerkt als één met klasse.
Vanzelfsprekend stond Adri Wagenaar in de stuurhut te genieten, omringd door een paar honderd jaar maritieme expertise. Het roer was tijdens de proefvaart in handen van Marcel Roth. Kapitein wordt Barry Hendrikse, een oude rot in het vak. Hij komt van mts Messina eveneens behorend tot de Universe Group.

“Een perfect schip; het pompt als de brandweer. De besturing is heel direct… Met Van der Velden-roeren gaan we bij volaan rond een tikkie achteruit”, aldus Barry. Met 2.000 ton lading kreeg hij 19,6 kilometer op de teller.

Degelijk en duurzaam

Of het schip zó uit de spuiterij komt. Chapeau voor GeMa Services uit Werkendam die deze tanker met het verfmerk Nelf heeft laten glimmen. VE Woning & Scheepsstoffering filtert hier de zon. De vloerbedekking en de pvc-vloer dragen eveneens het VE-label.

De aluminium machinekamervloer van Dolo Repair geven we een 10! “Met goed materiaal is niks moeilijk”, vinden ze bij Dolo. Voor de mast van Blommaert is er een gelijke waardering.

Een 3512 Caterpillar zorgt dat er gang in komt. Naast John Deere-generatoren voor de boordspanning staat er in het voorschip een C18 Caterpillar voor de Verhaar-boegschroef en het pompbedrijf. De standaarduitvoering is degelijk en duurzaam met onder andere een RuGoTech-leidingsysteem, acht Marflex-deepwells, een Kampers-stuurhut, Werkina-elektrotechniek en comfort met fraai timmerwerk van Hoogendoorn Timmerbedrijf. Voor de exploitatie hijst de Spica een vlag van Interstream in de mast.

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.