- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAlweer nieuwe tanker voor rederij Intertank

Alweer nieuwe tanker voor rederij Intertank

- Advertentie -

Delen

Rederij Intertank uit Duisburg gaat mee met haar tijd. De afgelopen jaren zijn alle enkelwandige tankers vervangen door dubbelwandige. Enkele weken geleden ging de nieuwe Bianca II in de vaart.

Intertank heeft ruim dertig jaar ervaring met het transport van zware stookolie. De rederij heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de modernisering van haar vloot. Alle enkelwandige tankers zijn vervangen door dubbelwandige. In 2008 ging de Dresden II in de vaart, in 2009 de Stadt Essen en in 2010 de (gemoderniseerde) Dresden.
De nieuwe Bianca II is eigendom van STS Transport uit Duisburg die voor Intertank vaart. Het is een 110 meter lange en 11,45 meter brede type C-tanker met een laadvermogen van 2979 ton.

Toch geen ketel
De Bianca II gaat lichte producten vervoeren. Hij zou, net als de vorige tankers, een ketel krijgen om de lading te verwarming, maar de eigenaar zag daar uiteindelijk van af. “We vonden het te duur”, zegt Harald Schievelbusch, bedrijfsleider bij Intertank en directeur van STS Transport.
Het in China gebouwde casco van de Bianca II is afgebouwd bij Bodewes Binnenvaart in Millingen. Of het schip voldoet aan de wensen van de opdrachtgever kan Schievelbusch nog niet zeggen. “We zijn pas bezig aan onze tweede reis.”

Afwegingen
Harald Schievelbusch, sinds 1956 in de tankvaart actief, heeft in zijn carrière een twaalftal nieuwe tankers laten bouwen. De tankvaart beleeft momenteel magere tijden. Is een nieuwbouw juist in deze tijd geen riskante onderneming?
Schievelbusch: “Het kost uiteraard veel geld en prognoses verwachten dat het pas in 2012 weer wat beter zal gaan in de tankvaart. Maar je moet afwegingen maken: als de markt slecht is, zijn de schepen goedkoop. Als straks de markt weer aantrekt, wordt het ook weer duurder om een nieuwe tanker te bouwen. Het is een investering in de toekomst.”
Deze investering was onmogelijk geweest zonder voldoende eigen kapitaal. “Onder een eigen aandeel van 30 procent krijg je niets meer van de banken”.

Ook in de toekomst, zo verzekert Schievelbusch, zal rederij Intertank blijven inzetten op moderne schepen die aansluiten bij de vraag van de markt. “Door het ongeluk met de Waldhof is de discussie losgebarsten over de veiligheid van centertanks. We zullen zien wat er nog op ons afkomt.”

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -