- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSolare is in topvorm

Solare is in topvorm

- Advertentie -

Delen

Spanten manifesteren zich bescheiden achter de huid. De boeiingradius is zuiver. Zoeken naar secties levert niets op. Stuiken zijn glad en niet mishandeld door stempels en slijpwerk. Bestek loopt zo recht als op de tekening. Het model heeft fraaie lijnen. Met de zon in zijn naam, de denneboom in kleur van een zomerse lucht en de boeiing zoals een donkerblauwe oceaan, is de Solare in topvorm.

Floris Koppelaars met zijn dochter Denise. (foto’s Johan de Witte)

Dit drogeladingschip (110 x 11,45 meter) is gebouwd in het Poolse Plock en afgebouwd bij Dolderman Motoren. Het is een casco uit het faillissement van Van Gemert en heeft een tijdje zonder activiteit in de Kanaalhaven te Weurt gelegen. Gerard Gommers van JoGo Shipping uit Barendrecht bracht het bij Floris Koppelaar van Scheepvaartbedrijf Delero uit Zwijndrecht onder de aandacht. Er volgde een overeenkomst, zoiets als ‘vissen op tij’.

Scheepsbouwkwaliteit
We zijn aan boord bij Floris en Karin Koppelaars en mogen eerst wat foto’s maken, ofschoon dat nog niet zo gemakkelijk is, doordat installateurs geen rekening houden met een fotograaf en voor stof, open deksels en rommel op de foto zorgen. Het begint al in de stuurhut en de woning, waar de jongens van Tecmon hun fraaie timmerwerk aan het afwerken zijn. Karin: “Als je woonideeën werkelijkheid worden, is dat boeiend. Ook het uitzoeken van stoffen met verschillende designs in combinatie met de omgevingskleuren vergt veel tijd, maar is erg leuk. Paans stoffering uit Werkendam heeft niet enkel een uitgebreide keus, ze zijn er met inrichten ook heel flexibel."

We richten ons verder op techniek en duiken de machinekamer in, waar naast de Caterpillar 3512 een paar platen overeind staan. Weer geen foto dus, maar het laat wel zien dat het er onder de platen net zo gelikt uit ziet als er boven. Af- en inbouwen is Doldermans specialiteit. Dingen realiseren met betrokken medewerkers, zoeken naar materiaal en noviteit – kan het stiller, efficiënter of veiliger? – blijven uitdagingen. Accenten liggen langs de Kalkhaven op doordachte gebruikerskwaliteit, veiligheid in combinatie met uitvoering. EMS heeft de Solare van de elektrische installatie voorzien.
Terug aan dek zien we scheepsbouwkwaliteit, zonder dubbele las of ‘hobbywerk’. Plamuur is overbodig. We lopen naar voren langs Blommaert, hier prominent aanwezig met een schitterende luikenkap en doorontwikkelde luikenwagen. Het voorschip houdt Verhaar in bedwang met Caterpillar-energie.

Kort voor de ‘wedstrijd’
Dat Floris Koppelaars kort voor de ‘wedstrijd’ aanvangt, niet veel tijd heeft, wordt door bijna onophoudelijke telefoontjes onderstreept. Hij verontschuldigt zich en zegt: “Over een week hebben we geladen proefvaart en dan moet er wel iets in het ruim liggen.”

Hij is met een lading graan bezig, horen we. Nog onkundig van zijn nieuwe meetbrief komt de ruiminhoud uit de rekenmachine. “We gaan ermee aan de slag”, klinkt aan het andere eind van de lijn. Een uur later is het rond. “Een tijdje terug was het vechten om een lading af te sluiten, om over de prijs maar niet te praten. Je ziet dat van laag water de natuur niet overloopt, ofschoon watertransport er wél bij vaart. We gaan ons best doen”, zegt Floris.
Hij heeft zijn schip standaard maar met kwaliteit uitgevoerd, zonder overbodige luxe. Het zelf inkopen van equipement, apparatuur en materiaal heeft hem prijstechnisch voordeel opgeleverd. In de laatste drie jaar hebben Floris en Karin niet op een eigen schip gevaren. Hij hield zich bezig met aflossen en voer een tijdje op de tanker Milagro met styreen via Kortrijk naar Lille, het stukje vaarwater waar in 2017 (?) 4000 tons-schepen passeren op weg naar Parijs.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -