Op 1 juni wapperde bij Shipyard Damen Hardinxveld de firmavlag in gezelschap van een exemplaar met het cijfer 25 tegen de blauwe lucht. Niettegenstaande dat er bij Shipyard Damen Hardinxveld niemand naast zijn schoenen loopt, wilde de werf met dit vlagvertoon even zeggen dat zij in het 11-jarig bestaan van Damen Marine Service (DMS), inclusief deze Albatross en Siskin, maar liefst 25 schepen aan DMS mócht leveren.
Jos van Woerkum feliciteert doopvrouw Susanne Bubeck. (foto’s Johan de Witte)
Overigens leverde Shipyard Damen te Gorinchem sinds de oprichting van DMS in 1999 eveneens vijftien schepen van verschillende types. “Gelukkig verkoopt DMS er zo nu en dan een paar, zodat er voor ons weer nieuwbouwperspectief is”, aldus directeur Jos van Woerkum.
“Ofschoon dit niet vanzelfsprekend is! We blijven waakzaam op vernieuwing, prijs en kwaliteit, niettemin beschouwen we het als een voorrecht om voor DMS te mogen bouwen”, beëindigde Van Woerkum zijn korte maar ‘puntige’ speech.
De relatie in combinatie met de ondernemersgeest van DMS-directeur Wim Crum heeft er toe bijgedragen dat de Damen-scheepstypen wereldwijd herkenbaar zijn, zoals het karakter van een vuurtoren!
Naar Dubai
Shipyard Damen Hardinxveld maakt eveneens naam met de doopdames, waarvan de schoonheid keer op keer in overeenstemming is met de schepen. Deze keer had Sanne Bubeck de eer om de Albatross met champagne goede vaart voor bemanning en schip te wensen. Ingrid Romeijn straalde toen zij de Siskin met bruisende champagne langs de huid het schip zijn naam gaf.
“Geluksvogels”, dacht het publiek, dat na de traditionele vlagwissel en bezichtiging naar de kantine koerste voor muziek, feest en speeches. De Albatross en Siskin, in gezelschap van twee eerder geleverde DMS-schepen met vogelnamen, vliegen uit naar Dubai, waarbij
Somalië in konvooi, ofwel piraten-proof, wordt gepasseerd, horen we van Wim Crum.
Jos van Woerkum, Wim Crum en Ingrid Romeijn, die de Siskin doopte (vlnr).
Hij is nog maar een paar uur terug in Nederland, vanuit het bloedhete Dubai waardoor zijn keel te droog is voor een lange speech ter gelegenheid van het 25e schip. “Onze wensen zijn in uitvoering en kwaliteit zoals gebruikelijk weer prima uit de verf gekomen. Met name noem ik hierbij twee medewerkers uit de bouwploeg: Gijs en Paul, bedankt!”
Maar natuurlijk ook voorman Wim de Bruijn, die reeds 42 jaar geleden zijn ijver aan het type Pushy Cat besteedde. “Toen was de techniek vrij simpel. Nu is het hightech! Als je kijkt dat de boten in circa 50 graden buitentemperatuur moeten functioneren, met motoren die 90 graden warm worden en dat een uitgebreid hydraulisch systeem er pas een werkboot van maakt, zijn er in vergelijk met vroeger een paar stappen gezet.”
Caterpillar
Ten gevolge van 25 geleverde schepen vinden we op deze party natuurlijk vertegenwoordigers, leveranciers en onderaannemers waar Shipyard Damen trouw aan is. We komen Carla Arends tegen; zij is de trouwe secretaresse van Ton Ruiter en vragen haar hoeveel motoren Pon Power voor de schepen van DMS geleverd heeft? “Beter aan Ton Ruiter vragen”, suggereert zij.
Zicht op het werkdek van de Albatross.
De manager Sales van Pon Power heeft wel even tijd voor ons; dus kijken we 42 jaar terug, naar de eerste motor die aan Kommer Damen als voortstuwing voor een Pushy Cat werd verkocht. Ruiter: “Cat was afgeleid van Caterpillar en is dat zo gebleven, tot het type Shoalbuster het overnam. Wim Crum van DMS heeft sinds 1999, 142 Caterpillars van ons afgenomen. Een bijzondere prestatie. Kommer Damen, die scheepsbouw pleegt op 32 verschillende plaatsen, ligt weliswaar op kop. In totaal heeft Damen sinds 1969 meer dan zevenduizend Caterpillars afgenomen.”
Ton Ruiter koestert deze relatie en pleegt op zijn tijd zo mogelijk elke bouwplaats te bezoeken. Aan de orders merkt de sympathieke salesmanager dat in vergelijk tot 2010 de vraag naar Caterpillar-motoren aantrekt.
De Albatross is van het type Shoalbuster 3209 en Siskin heeft een 2709-signatuur die Den Breejen uitstekend in de verf heeft gezet. “De boten werken formidabel; reparatie is weinig meer dan periodiek onderhoud”, aldus een kapitein-eigenaar aan het roer van de firma Herman Sr.
Shoalbusters zijn hot!
(Johan de Witte)