Wegens onderhoud is Sluis Grave gestremd van 15 maart tot en met 28 april. De twee sluisdeuren van het benedenhoofd (noordzijde) worden vervangen. Afgelopen jaren lag de sluis er meerdere keren uit door kapotte onderdelen.
Afgestemd
Aannemerscombinatie Mourik Swarco voert de werkzaamheden uit in opdracht van Rijkswaterstaat. De twee noordelijke sluisdeuren, de draaipunten, de hydrauliekslangen en alle cilinders worden vervangen. Om het onderdraaipunt op de sluisbodem te vervangen wordt een klein deel van de sluis (de hoek van het draaipunt) drooggezet. Aanvullend vinden er ook kleinere werkzaamheden plaats in de bedienings- en besturingsinstallaties.
Bij het plannen van dit werk heeft Rijkswaterstaat rekening gehouden met de langdurige werkzaamheden in de sluizen Weurt en Lith. “Met de gebruikers van de Maas is overeengekomen de werkzaamheden aan deze sluizen op elkaar af te stemmen en na elkaar uit te voeren. Hierdoor wordt voorkomen dat er grote omvaarroutes benodigd zijn, twee van deze drie sluizen blijft steeds beschikbaar.”
Stuw Grave
In april gaat Rijkswaterstaat ook onderhoud uitvoeren aan de stuw Grave. Die klus zal naar verwachting ruim een jaar duren en heeft geen gevolgen voor de scheepvaart. De jukken, schuiven en schuifaandrijvingen worden vervangen. Ook deze werkzaamheden zijn uitbesteed aan Mourik Swarco.
“Als de afvoer van de Maas laag genoeg staat, gaan we eerst aan de slag met onderhoud aan het beton”, aldus Rijkswaterstaat. “Dit doen we zowel aan de jukken als aan de bodembescherming die bij de stuw is aangebracht.” De voorbereidende werkzaamheden voor het vervangen van de jukken starten begin april. Dan wordt onder andere de bouwplaats ingericht. Alle vervangingswerkzaamheden worden ‘in den natte’ uitgevoerd; de stuw hoeft niet drooggelegd te worden.