Containerterminal Rotterdam World Gateway gaat de gehele kade voorzien van walstroom. Alle schepen die op de terminal op de Maasvlakte afmeren, moeten daar in de toekomst op kunnen aansluiten.
De terminal van RWG is volledig geautomatiseerd en draait zelf al CO₂-neutraal. Door de aanleg van de walstroomvoorziening zullen ook de schepen aan de kade geen fijnstof, stikstof en CO₂ meer uitstoten.
De eerste ligplaatsen moeten in 2026 van walstroom voorzien zijn. RWG loopt hiermee vooruit op de Europese regelgeving. Die schrijft voor dat in 2030 alle container-, passagiers- en cruiseschepen groter dan 5.000 bruto ton in Europese havens gebruik dienen te maken van walstroom.
Als eerste
RWG kiest ervoor om de installatie van de walstroomvoorzieningen zelf te ontwerpen, te financieren en te bouwen. Met Havenbedrijf Rotterdam heeft de containerterminal een intentieverklaring getekend waarin afspraken zijn gemaakt over het delen van kennis en data over de aanleg en het gebruik van walstroom. Ook over de benodigde civiele werkzaamheden aan de kademuren en fenders zijn ze het eens.
“We zijn zeer verheugd met het besluit van RWG om als eerste Europese deepsea terminaloperator te investeren in walstroom”, zegt Boudewijn Siemons. De CEO van Havenbedrijf Rotterdam noemt walstroom een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van de energietransitie. “Schepen die aan de stekker liggen, zorgen voor een verbetering van de luchtkwaliteit en een daling van het geluidsniveau. Hiermee dragen we bij aan het verduurzamen van de logistieke keten via Rotterdam voor onze gezamenlijke klanten.”
Cruciaal
Ronald Lugthart, CEO van RWG: “De investering in walstroom is een cruciaal onderdeel van het investeringsprogramma van RWG, met als doel een emissievrije op- en overslag van containers. Door middel van walstroom en andere faciliteiten die bijdragen aan de energietransitie creëren wij samen met onze klanten en andere stakeholders de mogelijkheden om dit strategische doel op korte termijn te bereiken.”
“Als gemeente Rotterdam juichen we de investering van RWG in walstroom van harte toe”, aldus de Rotterdamse havenwethouder Robert Simons. “Walstroom draagt niet alleen bij aan een betere luchtkwaliteit, maar vermindert ook geluidshinder. Met deze ontwikkeling zet Rotterdam opnieuw een stap vooruit in het verwezenlijken van een duurzame en toekomstbestendige haven.”
‘Aan de stekker’
Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam werken samen om de zeevaart versneld walstroom te laten gebruiken in de haven van Rotterdam. Het doel is dat in 2030 een groot deel van de zeeschepen ‘aan de stekker’ gaat als ze aan de kade liggen. Dieselgeneratoren kunnen dan uit, wat goed is voor de luchtkwaliteit en de CO₂-uitstoot.
Samen met de bedrijven in de haven en de rederijen zetten de gemeente en Havenbedrijf Rotterdam de komende jaren met een reeks projecten in op een versnelling en opschaling van walstroom.