Shippoolen is toegetreden tot het Platform VoortVarend Besparen. Op 30 juni zette Marco Zijlstra, mede-eigenaar van Shippoolen.nl, zijn handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst.
De ondertekening van de overeenkomst. vlnr Marco Zijlstra (Shippoolen), Hans Goedvolk (SenterNovem) en Martin Koopmans (Verkeer en Waterstaat).
Shippoolen is een concept dat goed past bij het gedachtengoed van VoortVarend Besparen. Zijlstra: “Logistieke planning en samenwerking levert geld op en spaart het milieu.” Shippoolen is een initiatief dat ontstaan is in de stuurhut en dat tijdens de huidige crisis uitkomsten kan bieden. Lege of minder geladen schepen kunnen zich aanmelden op de internetsite om bij een ander schip langszij te gaan en samen verder te varen. Zo wordt leegvaart van schepen voorkomen en wordt de uitstoot van CO2 verminderd.
Samen varen, samen besparen
Onder het motto ‘samen varen, samen besparen’ hebben binnenvaartschippers Marco Zijlstra en Frank Leeuwestein een concept opgezet om tijdens de economische crisis efficiënt te varen en tegelijkertijd brandstof te besparen: Shippoolen. Lege of minder geladen schepen kunnen zich via de website aanmelden om bij een ander schip langszij te gaan. Het ene schip kan zonder brandstof te verbruiken meevaren met een ander schip.
De website is tevens een platform met logistieke planning voor alle bedrijven die aan de binnenvaart gerelateerd zijn. Dit maakt het ook interessant voor transportbedrijven die lading of drijvende objecten in of langszij gekoppeld per binnenschip willen transporteren. Scheepswerven/reparatiebedrijven kunnen kleine transporten van bv.ankers stuurhuizen of constructie aanmelden op de site voor transport van A naar B. Middels Shippoolen komen deze partijen snel met elkaar in contact.
Platform
Het programma VoortVarend Besparen heeft tot doel om in 2010 5 procent brandstof te besparen in de binnenvaartsector. Het platform geeft sturing aan het programma en bestaat uit CBRB, Chemgas Shipping, Danser Group, EVO, Havenbedrijf Rotterdam, Interstream Barging, Kantoor Binnenvaart, Koninklijke Schuttevaer, Onderwijs Centrum Binnenvaart, Commander Tankscheepvaartbedrijf, ThyssenKrupp Veerhaven, Wijgula en ms.Sardana.
De uitvoering van het platform is in ahnden van SenterNovem, dat werkt in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Meer informatie over brandstof besparen en de activiteiten van het platform is te vinden op de website.