- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwScot Carrier: groot in de kleine ruimte

Scot Carrier: groot in de kleine ruimte

- Advertentie -

Delen

De Bodewes Trader 4800 is groot in de kleine ruimte. Tot op de laatste centimeter wordt de ruimte binnen het 90 meter lange schip optimaal benut voor een maximaal laadvermogen. Dat was een van de belangrijkste unique selling points op basis waarvan de Britse rederij Scotline twee multipurpose, box-shaped coasters bestelde bij Royal Bodewes in Hoogezand. De eerste van de twee, de Scot Carrier, wordt een dezer dagen opgeleverd. De oplevering van nummer twee staat in de planning voor het derde kwartaal van 2019.

“Het oplossen van de puzzel voor optimaal ruimtegebruik aan boord zit van oudsher in het dna van de Noord-Nederlandse scheepsbouw”, vertelt Martijn Beunk, Business Developer van Royal Bodewes. Met name in Groningen worden van origine veelvuldig coasters gebouwd voor de handelsvaart op de Baltic en Scandinavië.

Aan de noordelijke kanalen was het altijd woekeren met de ruimte vanwege de beperkte afmetingen van de kanalen. “Bovendien lag er vroeger een beperking op motor­vermogen, wat voor scheepsbouwers de uitdaging met zich meebracht om met een zo klein mogelijke krachtbron zo veel mogelijk tonnage voort te stuwen”, weet Beunk.

“Als Noord-Nederlandse werven hebben wij ons hierin een collec­tieve concurrentiepositie verworven. Samen staan we sterk. Mede daarom vinden wij het recente faillissement van Barkmeijer Stroobos een groot verlies voor onze sector in de regio. De noordelijke scheepsbouw heeft belang bij sterke scheepsbouwers en toeleveringsbedrijven. Dit faillissement is een aderlating voor onze branche.”

 

Prestaties

Zoals gezegd is de nieuwe Scot Carrier een toonbeeld van slim bouwen tot in detail: optimale tonnage bij minimaal brandstofverbruik. “Een kleiner formaat schip dat evenveel vracht vervoert als een groter schip, daar verdien je als reder op”, vertelt Business Developer Gerhard Drenth van Royal Bodewes.

Een van de belangrijkste elementen van de bouwopdracht luidde dan ook: blijf binnen de 90 meter. Want dat scheelt in de kosten van bemanning, onderhoud, verbruik en exploitatie. Dankzij de lengte-loodlijn van net iets minder dan 85 meter is het havengeld lager en hoeft het schip geen vrije val-boot aan boord te hebben. Het brandstofverbruik van deze 3.450 GT grote coaster met ijsklasse 1B ligt minstens 10 procent lager dan bij schepen van vergelijkbaar tonnage.

Voor de bouw kwam Scotline terecht bij Royal Bodewes, nadat de Britse rederij vorig jaar de door deze werf gebouwde Odertal (2007) kocht. Op grond van de prestaties van deze exact even lange 4.300-tonner en de maatvoering van het ruim klopte de reder uit Rochester al binnen twee maanden na die aankoop aan bij de Hoogezandster werf voor nieuwbouw van een soortgelijk schip.

Relatief breed

Wat de mensen van Scotline toen nog niet wisten, is dat Royal Bodewes dit scheepstype de afgelopen tien jaar had doorontwikkeld. Zo is het laadvermogen op dezelfde lengte nu nog 500 ton groter, onder meer dankzij uitrusting met een bulbsteven. Het ruim meet maar liefst 235.000 cft. Dat geeft de Scot Carrier een uitstekende concurrentiepositie, zowel voor het transport van hout – waarvoor Scotline dit schip in principe liet bouwen – als voor andersoortige lading, zoals container, projectcargo en bulkgoed.

Met 15,20 meter is dit schip rela­tief breed in verhouding tot de lengte. Niet alleen levert dit extra laadvermogen op, ook verbetert het de stabiliteit van het schip en draagt het bij aan de geringe diepgang.

Ter verbetering van de prestaties is het onderwaterschip van de coaster uitgerust met tunnels voor optimalisatie van de watertoevoer naar de straalbuis. Dankzij deze toepassing, waarvan Royal Bodewes het onderliggende idee uit de binnenvaart haalde, heeft de schroef meer stuwdruk bij minder vermogen. Dit verbetert de prestaties onder alle omstandigheden en in het bijzonder bij lage waterstanden.

 

Getijdenhavens

De diepgang van de Scot Carrier is slechts 5,68 meter bij volle belading. “Hierdoor is dit schip goed inzetbaar in de vaak ondiepe getijdenhavens in het Verenigd Koninkrijk”, vertelt Beunk. “Bovendien is de extra sterke constructie van dit schip geschikt voor loading aground in droogvallende getijdenhavens.”
Binnen een jaar na het ondertekenen van de bouwopdracht neemt Scotline het gloednieuwe schip in gebruik. Tijdens deze relatief snelle bouwtijd waren de contacten tussen werf en rederij uitstekend.

Drenth: “Een bijzonder aangename opdrachtgever, die de samenwerking zoekt om met elkaar te komen tot een optimaal resultaat. De technisch directeur van de rederij was tijdens de bouw veelvuldig aanwezig om bouwtoezicht te houden, waarbij zijn insteek zeer pragmatisch en de onderlinge communicatie helder en prettig was. Wij gaan graag op dezelfde constructieve wijze verder met de bouw van zusterschip Scot Explorer.”

tekst en foto’s: Jan Johan ten Have

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -