De DC Orisant is een veelzijdig schip. Dat was van begin af aan een belangrijk uitgangspunt voor Reimerswaal Dredging, samen met Group De Cloedt eigenaar en operator van het nieuwe vaartuig. Het 147 meter lange en 23 meter brede schip kan overal uit de voeten. De grindzuiger is ook geschikt voor zandsuppletie, het vervoer van granulaat, kan droog en nat lossen en opspuiten, maar is ook inzetbaar voor projecten bij windmolenparken op zee.
“Het schip is enig in zijn soort, qua techniek aan boord”, zegt Jos den Herder. Hij was de afgelopen maanden doordeweeks vrijwel elke dag op de werf om de afbouw te begeleiden. Hij is kapitein en samen met zijn vader eigenaar van Reimerswaal Dredging. De Zeeuw kreeg het varen en de baggerij met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten; het familiebedrijf uit Goes heeft meer dan vijftig jaar ervaring in zand- en grindwinning van de rivier- en zeebodem.
Gezamenlijk
De DC Orisant is een gezamenlijk project van Reimerswaal Dredging en Group de Cloedt. De Belgische groep was op zoek naar vlootuitbreiding, hetzij door nieuwbouw hetzij door de aankoop van bestaande schepen. Zo ontstond eind 2014 het idee om samen een nieuw schip te laten bouwen. Reimerswaal Dredging verzorgt de uitvoerende kant: lees het management en het varende gedeelte. De Cloedt Group zorgt voor het project en reguliere werk: lees de commerciële kant van het verhaal.
Er bestaat al een jarenlange samenwerking tussen de bedrijven. “Zodoende hebben we ervoor gekozen samen een nieuw schip te bouwen. Zij hebben veel knowhow in huis om dat te doen en kwaliteit staat hoog in het vaandel bij Reimerswaal”, zegt Frederik Nollet. De Belg was als operations manager van Group De Cloedt betrokken bij de bouw van de DC Orisant en trok dus regelmatig op met Jos den Herder. Hij voegt eraan toe: “We hebben al eerder schepen gekocht van de familie Den Herder. Zoals de Orisant, die nu bij ons vaart als de DC Vlaanderen 3000.”
Group De Cloedt, die zijn hoofdkantoor in Brussel heeft, is met zijn gespecialiseerde bedrijven actief op alle onderdelen van de winning, handel, productie en bewerking van bouwmaterialen, waaronder zand en grind.
De naam van het schip is voor een baggerschip toepasselijk: Orisant is in Zeeland bekend als het verloren land. Het was een eiland dat ten noorden van Noord-Beveland in de Oosterschelde lag en in de eerste helft van de 17e eeuw onder water verdween. “Familie den Herder heeft de naam ‘Orisant’ gekozen en wij hebben er, volgens traditie, ‘DC’ voor gezet”, aldus Frederik.
De bemanning van de DC Orisant bestaat uit acht tot negen bemanningsleden. Ze varen per ploeg drie weken op/drie weken af.
De bedrijven hadden een duidelijk doel voor ogen: “Het moest een vergelijkbaar schip worden als onze Reimerswaal, maar dan nóg beter”, vertelt Jos. “Zeg maar een Reimerswaal-plus… Die sneller kan varen, sneller kan laden en sneller kan lossen.”
“En zuiniger varen en milieuvriendelijker werken”, vult Frederik aan.
Alles dubbel uitgevoerd
“Verder was er veel aandacht voor de betrouwbaarheid”, aldus Jos. “Vandaar de keuze voor redundancy: alle installaties zijn dubbel uitgevoerd. Als er al iets kapotgaat, vallen het schip en de processen niet stil. Dan kunnen we nog steeds doorvaren en doorwerken. Of het nu om een baggerpomp, jetpomp, elektromotor of hydraulische transportband gaat. Voor alles is ook een reserve aan boord… behalve voor de stuurstoel.”
Bijzonder is ook dat de DC Orisant is uitgerust met DP2 voor dynamic positioning. “Daar zijn we de eerste mee. Belangrijk voor klussen in de windmolenmarkt”, vertelt Jos.
De multifunctionaliteit van het schip maakt dat het inzetbaar is voor andere karweien als het in een bepaalde markt rustiger is. Het schip gaat de eerste tijd aan de slag met strandsuppletie. Frederik: “In België en Nederland, maar waarschijnlijk ook in Duitsland en Polen. Dat hangt helemaal af van de vraag uit de markt. We gaan het ook gebruiken voor het bevoorraden van klanten en eigen locaties van De Cloedt, door heel Europa.
“We groeien hard; er is heel veel vraag naar onze producten en diensten. Nu ook uit de Baltische staten en de Scandinavische landen.”
Het casco is gebouwd door IHC in Krimpen aan den IJssel. Ook de afbouw vond daar plaats. Het schip is volledig dieselelektrisch aangedreven. Vier generatoren van verschillende vermogens voorzien alles aan boord van energie. Het power management-systeem schakelt bij of uit, wat al naar gelang welk vermogen nodig is.
Jos: “Bijzonder is dat we zelf tussen 45 en 60 hertz kunnen regelen, terwijl gebruikelijk is dat gekozen wordt voor een net op een frequentie van 50 of 60 hertz. Die keuze hebben we gemaakt omdat we doorgaans langere afstanden zullen afleggen. Als we bijvoorbeeld in Engeland op tij varen, kunnen we in toeren terug op de dieselmotoren, hetgeen scheelt in het brandstofverbruik. In de bagger zijn we ook hier de eerste daarmee.”
Verbonden
Niet alleen Reimerswaal Dredging en Group De Cloedt hebben een gezamenlijke historie, ook de families van Jos en Frederik zijn al decennia met elkaar verbonden. “Al in de jaren 80 leverde mijn vader zand aan NHM, de Nieuwpoortse Handels Maatschappij”, vertelt Jos.
“Dat bedrijf was toen nog van Frederiks vader, Gerard Nollet. Die heeft het later verkocht aan Group De Cloedt. Het contact is daarna altijd blijven bestaan.”