Mts Sophie in Yara’s schroefwater

0

Om vier uur ’s middags stappen we bij Breko in Papendrecht aan boord van de Sophie, net terug van haar proefvaart op het Vuile Gat. “De voorspelde mist vanmorgen liet het gelukkig afweten en met de zon in de kont en het Hollands Diep als een spiegel voeren we de Volkerak uit”, meldt kapitein Jerry van Rijswijk. De Sophie spuugt nog een restje ballast. “We wringen er de laatste druppel uit”, grijnst Van Rijswijk.

Een gelukkige proefvaart? “Zeker, geen enkele storing… Mts Sophie functioneert. Niet zo vreemd natuurlijk, dit is nummer 8 van hetzelfde type, de schoonheidsfoutjes zijn er uitgestuft door Alex Mutsaars en zijn team. Breko is top! Het is een ‘gelikt’ casco, gebouwd in Kladovo door Gebr. De Jonge, compleet uitgevoerd en inmiddels fullproof ADN 2019.”

Tweede tanker

RT-Lloyd, een dochterbedrijf van Ruijven uit Werkendam, is de eigenaar. Na duwboten en droge­ladingschepen is deze Sophie de tweede tanker in de firma en een look-a-like van de enige maanden geleden in de vaart gekomen Yara. Het bedrijf heeft een compagnon met tankvaartroots. Interesse voor de natte lading sluimerde al een tijdje; de aftrap was een annulering, waardoor Ruijven kansen zag en RT-Lloyd ontstond.

Rond de tafel met Interstream Barging werd duidelijk dat meerdere tankers welkom waren. Met Gebr. De Jonge en Breko is een deal gemaakt om in totaal drie gelijke tankers te leveren van 86 x 9,50 meter. Het type ECO-NOMY maakt zijn naam waar en is breed inzetbaar.

De schepen hebben geen tunnels of buizen, de machinekamer blinkt, met tweemaal 500 pk Volvo en Reintjes-koppelingen, van eenvoud. Met 1,40 meter diameter schroeven komt er fullspeed 18,5 kilometer op de klok.

Ook het PSI-leidingwerk en de dek-equipment zijn gerenommeerd. Huistimmerman SteeHa weet de bemanning in te palmen, zijn team plaatste een fraaie lessenaar – door C-Systems  geleverd – en timmerde comfort. NovaProject heeft de stoffering aan boord gerealiseerd.

Contrast

Wanneer we klaar staan om de foto vanaf de Haringvlietbrug te schieten, duikt de zwarte boeiing met oranje signaal en ‘Rick Ruiten­bergs type’ rvs letter op uit de ochtendnevel. In combinatie met het grijze trunkdek, looppad donkergrijs, stuurhut en dekhuis wit in contrast met de blits van het leidingwerk, heeft mts Sophie een geraffineerde opmaak en lijkt het schip als twee druppels water op de Yara. Met het logo van RT-Lloyd op de brug en de vlag van Interstream Barging in de mast wordt dat nog eens benadrukt.

Het schijnt dat de jongens van Root BV de weergoden als compagnon hebben, waardoor Breko’s nieuwbouw als jachten de haven uit varen.

Zilveren Green Award

De Sophie kreeg een Zilveren Green Award. Er zijn vijf centertanks met spiralen. Voor de energie staan er John Deere’s in de voor- en de achtermachinekamer voor de twee Bornemann-pompen en de Verhaar-boegschroef. De elektrische installatie verzorgde C-Systems uit Hardinxveld. In ballast met de kolomstuurhut van Alubouw de Mooy aan dek duikt het schip onder de 4 meter.     

Hij ballast als ‘een tierelier’, met dit systeem kan niks kapot, is een kreet uit de praktijk. Het is een systeem van Foresta Trading, specialist in pompen en appendages. Het bedrijf vertegenwoordigt alleen gerenommeerde merken. Cees Bos weet waar hij over praat en heeft altijd een passend advies.

Jer Shipping

Jerry van Rijswijk staat aan het roer van Jer Shipping. “We zorgen voor bemanning en scheeps­management, waaronder ook reparaties en classificaties. Met kennis over veiligheidshandboeken en regelgeving of een jaarrapportage hebben we ervaring. Als we een nieuw schip bemannen, ben ik er de laatste weken zelf bij om de crew in te werken.
Nadien weet je dan ook wat je aan elkaar hebt. De eerste reis blijf ik aan boord. Op bestaande schepen
streven we om leerlingen het plezier van varen bij te brengen en een kans te geven om door te groeien. Als dat lukt geeft ons dat pure voldoening, het is immers een mooi vak met toekomst.”

Het verloop is minimaal. “Jer Shipping bestaat inmiddels vier jaar… Twee jongens zijn weg
wegens heimwee, één zei: ‘Dit is niet mijn ding.’ Meer verloop hebben we gelukkig niet. Indien nodig krijgen ze alle mogelijke begeleiding om zich op het water thuis te voelen.”

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.