Schepen VT Group worden minder gecontroleerd

0

Programmaleider Eric van Hees van RWS, Rotterdams havenmeester René de Vries, Inspecteur-Generaal Jenny Thunnissen en VT-CEO Niels Groenewold na de ondertekening.

Inspectie Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam, het Havenbedrijf Amsterdam en de VT Group hebben een OTST-convenant getekend. OTST staat voor ‘onder toezicht staande organisaties’. Een verrassende omschrijving voor organisaties die juist (veel) minder worden gecontroleerd, omdat ze in staat zijn gebleken hun eigen procedures en werkzaamheden heel goed te kunnen controleren (bekend als self assessment) in het licht van vigerende wet- en regelgeving.

Het VT interne QSHE systeem (Quality, Safety, Health and Environment) blijkt heel goed te functioneren. “We hebben hiervoor niets aan hoeven passen”, vertelde VT-CEO Niels Groenewold vrijdagmiddag 25 november in Rotterdam bij de ondertekening van het convenant. “Het is voor ons vooral de erkenning van de autoriteiten voor wat we doen. Je creëert daarmee een bijzondere positie in de markt.”
De VT-Group bereikt hiermee dat de schepen van de eigen vloot minder worden gecontroleerd door inspecteurs van of namens IVW, RWS of de havenbedrijven van de grote zeehavens.

Jenny Thunnissen ontving van Niels Groenewold een ingelijste poster van de Vorstenbosch, de grootste binnenvaarttanker ter wereld.

Bijzonder
Getekend werd door Inspecteur-Generaal Jenny Thunnissen van Verkeer en Waterstaat, Directeur-Generaal Jan Hendrik Dronkers van Rijkswaterstaat, de havenmeesters Janine van Oosten van Amsterdam en René de Vries van Rotterdam en door de CEO van de VT Group Niels Groenewold. Dronkers en Van Oosten konden niet aanwezig zijn, maar hadden al eerder getekend.
Niels Groenewold gaf aan dat pas als de binnenvaart voor honderd procent dergelijke convenanten heeft ondertekend, de bijzondere positie van VT weer verloren gaat. “Dan zullen de controles weer toenemen.” Jenny Thunnissen stelde hem daarin onmiddellijk gerust. “Dat zal nooit gebeuren. In andere segmenten blijkt ook dat ongeveer 30 % van de bedrijven wil werken met self assessment waarbij alle interne processen op orde zijn, zo’n 10 % wil dat helemaal niet en de rest is opportunistisch genoeg om te proberen onder controles uit te komen.”
Die morgen had de Inspecteur-Generaal een zelfde soort convenant getekend met en bij Coca Cola. “Daar zie je dat de eigen rijders – met wie wij nooit een dergelijk convenant kunnen sluiten – die vast voor Coca Cola rijden, door Coca Cola strenger worden gecontroleerd dan wij ooit zouden kunnen.” Eens in de zoveel jaar volgt een ‘reality check’ door het ministerie. Een dergelijke ‘audit’ kan VT ook tegemoet zien.
Maar het is een convenant en veel hangt af van wat de partijen ‘geloven’, wil het echt positief uitwerken met een win/win-situatie voor allen. “Je vertrouwt het of je vertrouwt het niet. Dat geldt ook voor onze inspecteurs”, zei Jenny Thunnissen. “Maar als ze te vaak gaan controleren, dan mag je dat ons laten weten.”
“Dat hoor ik inderdaad graag”, aldus Michael Beltman, directeur van de IVW, aanwezig bij de ondertekening.

Een feestelijke bijeenkomst (met de beste oliebollen van Rotterdam).

Niels Groenewold: “Het blijft een uitdaging.”
Jenny Thunnissen: “Het gaat om de attitude. Mensen zijn niet foutloos.”
Al eerder hebben Danser Containerline en MCT Lucassen een soortgelijk convenant getekend. VT is de eerste in de tankvaart, maar zal binnenkort worden gevolgd door Wijgula en Interstream Barging. Volgend jaar worden in de binnenvaart nog 10 organisaties daaraan toegevoegd.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.