Voor het eerst is er met de EcoCoaster Eeva VG een zeeschip ontworpen dat naast gasolie (DMA/DMX) en elektriciteit puur op visolie kan varen. Het schip is gebouwd door Royal Bodewes in opdracht van het Finse VG-Shipping en is eind september opgeleverd.
De visolie wordt geperst uit visafval en wordt opgeslagen bij een raffinaderij van de rederij. Om er op te kunnen varen zijn er allerlei technische snufjes aangebracht. Wel is het verbruik bij varen op visolie iets hoger, omdat de calorische waarde lager is en daarmee ook de energieopbrengst.
De wens voor de visolie komt bij het moederbedrijf vandaan. Dat is op allerlei gebieden wereldwijd bezig met hergebruik van energie uit afval. Terwijl naast het dual fuel varen met gasolie als een soort hybride schip ook meerdere dagen gevaren kan worden op elektriciteit. Ook kan het hybride systeem als booster worden gebruikt als er extra vermogen nodig is voor het schip dat van de Baltische staten tot aan de Middellandse Zee zal gaan varen.
Bij Royal Bodewes zijn ze terecht trots op de bouw van het schip. Voor het bedrijf betekent het een enorme uitbreiding van haar portfolio. Dat geeft richting nieuwe opdrachtgevers een belangrijke impuls, omdat aangetoond kan worden waartoe het bedrijf in staat is. Dat geldt onder andere ook voor de bouw van de beide cementtankers en een LNG-bunkertanker waar momenteel nog aan wordt gebouwd.
De opdracht tot de bouw van de 103 meter lange, 13,6 meter brede Eeva VG met een diepgang van 6,13 meter noemt projectleider Robert-Jan Steenbergen van Royal Bodewes een unieke kans. Diverse scheepswerven werden benaderd om het honderd procent milieuvriendelijke schip te bouwen. De zoektocht eindigde via via uiteindelijk bij het bedrijf uit Hoogezand.
ABC
De voor visolie geschikte motor is geleverd door de Anglo Belgian Corporation (ABC) uit Gent. Nadat het contract werd getekend in december 2014, begon de bouw van het schip in februari 2015. Het casco komt uit het Poolse Stettin en is in Papenburg afgebouwd.
De kennis voor de bouw van de Eeva VG haalde Royal Bodewes in huis door heel nauw samen te werken met toeleveranciers. Steenbergen noemt dat ook de enige manier waarop de bouw van A tot Z gedaan kon worden. “Aan ons als werf was het de taak om alles te regisseren en te zorgen dat toeleveranciers de kennis met elkaar wilden delen. De bouw zelf was een bijzondere ervaring, enorm spannend en zeer inspannend vanwege meerdere compleet nieuwe dingen.”
“Zo was een van de kernwaarden om te kunnen varen op een nieuwe brandstof voor ons honderd procent nieuw. Dat maakt het tegelijkertijd zeer leerzaam. Met de toeleveranciers samen is er bijzonder veel tijd ingestoken. Dat was het alles meer dan waard. Makkelijk was het echter zeker niet.”
Warmteterugwinsysteem
Het basisontwerp voor de Eeva VG is gemaakt door een Fins bedrijf. Royal Bodewes zelf ontwierp het schip verder samen met Groot Ship Design BV met als toverwoord milieuvriendelijkheid. Alles moest er van VG-Shipping op gericht zijn dat het milieu niet tot nauwelijks wordt belast. Zo wordt op alle vlakken energie hergebruikt, zoals via een warmte terugwinsysteem, onder andere vanuit het koelwater, uitlaatgassen – en ook de airco-installatie ontkomt er niet aan. Ook zijn er heaters die kunnen worden neergezet in het laadruim om deze te verwarmen. Dat is nodig, omdat het schip met de beoogde drooglading bedoeld is om bij temperaturen tot ongeveer min dertig graden Celsius te varen.
Daarnaast zit er bijvoorbeeld een katalysator op de hoofdmotor om uitlaatgas te reinigen. Terwijl er nog tal van andere bijzonderheden zijn aangebracht. Zoals een ballastwaterbehandelingsunit om schadelijke bacteriën uit het ballastwater te halen en is er een Inventory of Hazardous Materials (IHM) aan boord. Dat is een boekwerk met daarin gevaarlijke stoffen die aan boord zijn. Daarmee wordt vooruit gelopen op eventuele recycling van het schip in de toekomst. Dat boekwerk kan dan aan de betreffende werf worden voorgelegd.
Cleanship
Verder is er onder andere een watergesmeerde schroefas, led-verlichting met uitzondering van de navigatie en schijnwerpers en zit er geen antifouling op het schip, maar Ecospeed met daarin glasvlokken. Dat is een speciale keiharde coating bedoeld om mee door ijsgebieden te kunnen varen. In tegenstelling tot antifouling geeft het bovendien geen schadelijke stoffen af aan het water.
Steenbergen: “Het is het eerste schip van Royal Bodewes met een Cleanship-notatie van klassebureau BV. Dat keurmerk laat voor de buitenwereld zien dat het een milieuvriendelijk schip is.”
Een andere bijzonderheid zijn twee graanschotten die elk uit twee panelen bestaan. Die kunnen op willekeurige plaatsen in het laadruim worden geplaatst. Daarnaast kunnen er vier panelen als tussendek worden gebruikt.
“Die flexibiliteit was een wens van de rederij”, zegt Steenbergen, die niet uitgepraat raakt over het milieuvriendelijke technische hoogstandje. “Voor onze uitstraling en ervaring is dit een enorme boost. We hebben enorm veel kennis vergaard. De Eeva VG is het paradepaardje van wat mogelijk is op een conventioneel droogladingschip. Tegenwoordig is bovendien een trackrecord steeds belangrijker. Dit soort opdrachten maakt ons voor de markt nog aantrekkelijker.”