De eerste LNG-aangedreven splijtbak is gebouwd bij SCHN in het Groningse Foxhol. De werf, die de afgelopen jaren ervaring opdeed met LNG-aangedreven schepen als bouwer van diverse LNG-tankers voor Chemgas, bouwde de Greenports 1 in opdracht van Bremenports. De splijtbak met een ruiminhoud van 850 kubieke meter wordt ingezet voor het transport van baggerslib in de haven van Bremen.
“Met het werk voor Chemgas deden wij ervaring op in LNG-technologie voor tankers. Die ervaring bouwen wij nu uit met LNG-technologie voor splijtbakken”, vertelt Roelof Kregel van SCHN. “Dit is eigenlijk een binnenvaartschip met een zone-2 aanduiding voor storten op zee.”
Primeur
Voor SCHN betekende de bouw van een splijtbak een primeur. Het schip is totaal nieuw ontwikkeld in samenwerking met maritiem engineeringsbureau Ankerbeer.
De grootste uitdaging betrof de implementatie van LNG-tanks en de zeer uitvoerige LNG-technologie op een schip dat over de gehele lengte kan opensplijten met behoud van functionaliteit en stabiliteit.
Bij de installatie van de machinekamer en het gasbedrijf werkte de werf zeer nauw samen met onderaannemer Engie (ontstaan uit de fusie van Cofely en GDF Suez).
Op het LNG-aangedreven schip voor de Duitse overheid is veiligheid een issue dat zeer zwaar weegt. Als overheidsinstelling en voorloper in LNG-splijtbaktechnologie wil Bremenports geen enkel risico lopen op calamiteiten. Mede daarom is de Greenports 1 uitgerust met vele tientallen alarmeringssystemen.
Afzuigsysteem
Ook was er bij de ontwikkeling volop aandacht voor beluchting en afzuiging. Zo heeft SCHN een eigen innovatief afzuigsysteem met sensortechnologie ontwikkeld, dat is geplaatst boven elk van de gasmotoren.
Het schip is verder uitgerust met een zeer uitvoerig en volledig geautomatiseerd Novec-brandblussysteem. Voor de elektrische installatie schakelde SCHN als onderaannemer Hoogendijk Scheepselektro in.
De LNG wordt aan boord opgeslagen in speciale, zeer goed geïsoleerde en dus behoorlijk grote brandstoftanks. Dit in verband met de opslagtemperatuur van -162 graden Celcius.
Stabiliteit
Deze door Cryonorm geleverde tanks met een opslagcapaciteit van 6,5 kuub per stuk, moesten zó worden geplaatst dat ze de stabiliteit tijdens het splijten niet beïnvloeden. Ook de installatie van onder meer het leidingenwerk en de bekabeling voor alle veiligheidssystemen voor een schip dat over de volledige lengte in tweeën is gedeeld, was specialistisch werk.
“Wij zijn een kleinschalige werf met als specialisatie maatwerk. Voor seriebouw hebben wij niet de ruimte. Het liefst bouwen wij specials en de Greenports 1 was zeker zo’n speciaal project”, licht Kregel toe.
De opdracht was om een milieuvriendelijke splijtbak te bouwen, die in de Bremer haven kan opereren binnen de Greenports-filosofie. In het Greenports-document zetten Bremen en Bremenports neer hoe zij toekomstbestendig opereren, waarbij ontwikkeling van economie en ecologie naast elkaar kunnen bestaan. Emissiereductie, minder lawaai aan boord, de mogelijkheid van toepassing van ‘groene’ bio-LNG en minder afhankelijkheid van olie… de voordelen van LNG passen naadloos in de Greenports-filosofie.
Prestigeproject
Dankzij gebruik van LNG vermindert de uitstoot van stikstofoxide met 25 procent, van zwaveldioxide met 100 procent, CO2 met 25 procent en fijnstof met 99 procent. Kregel: “Voor Bremenports is dit beslist een prestigeproject. Daarom was de betrokkenheid van de opdrachtgever bij de ontwikkeling en bouw – die in september 2015 van start ging – groot.”
Ook was de samenwerking met classificatiebureau DNV-GL intensief. Kregel: “LNG staat nog in de kinderschoenen. Regulering bestaat wel in grote lijnen, maar detailregulering ontbreekt. Er zijn nog heel veel open einden. Samen met DNV-GL, Cryonorm en Engie hebben wij aan een aantal van deze open einden bij de bouw van dit schip invulling gegeven.”
tekst en foto boven: Jan Johan ten Have