- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws‘Rotterdam prijst zich uit de markt’

‘Rotterdam prijst zich uit de markt’

- Advertentie -

Delen

‘Het ondernemersklimaat in het haven en industriële complex van Rotterdam staat sterk onder druk. Het roer moet om!’ Dat zei voorzitter Steven Lak van Deltalinqs donderdag 17 april op het Havencongres 2014. Dat had als thema “De nieuwe werkelijkheid”. De Rotterdamse werkelijkheid is er één van twee minuten voor twaalf, was de boodschap van de voorman van de Rotterdamse haven- en industriebedrijven.

De mondiale concurrentie binnen de procesindustrie heeft als effect dat er weinig of geen investeringen in Europa plaatsvinden. De aanzienlijk lagere energieprijzen in de VS is een van de hoofdoorzaken. Qua overslag is de komende jaren maximaal beperkte groei te verwachten van 1 tot 2 procent. Daarnaast zorgen de overcapaciteit en samenwerking van grote rederijen in deze sector extra onzekerheden.

Duur
Rotterdam is duur, stelde Lak. Duurder dan de concurrenten, en dat komt mede door de overheidssteun van honderden miljoenen euro’s per jaar aan de havens in Vlaanderen en Hamburg. Ook de lokale lasten en tarieven hebben volgens hem een nadelig effect op de concurrentiepositie van Rotterdam. ‘Denk daarbij aan een OZB-verhoging van maar liefst 11 procent in 2014, een stijging van 100 tot 300 procent voor leges omgevingsvergunning in 2013 en het innen van reclamebelasting soms tot 3 jaar met terugwerkende kracht.’

De Deltalinqs-voorzitter gaf daarom aan dat opgepast moet worden met superlatieven en dat prijzen (‘Rotterdam, de beste containerhaven ter wereld’ of ‘World Economic Forum: Rotterdam beste haveninfrastructuur’) ons geen zand in de ogen mogen strooien. ‘Dit mag misschien nu zo zijn, maar we mogen ons niet in slaap laten sussen. We moeten scherp zijn en blijven. De tijden dat een triple A-rating één op één in de prijs kan worden door vertaald liggen definitief achter ons.’

Inleveren
Desalniettemin heeft Rotterdam door zijn ligging, bestaande faciliteiten en schaalgrootte veel goede uitgangspunten om de draad weer op te pakken, vindt hij. Hiervoor is wel een gezamenlijke agenda noodzakelijk en daadkracht.
Overheden en private partijen moeten volgens Deltalinqs bereid zijn om samen te werken en hiervoor iets in te leveren. Dit moet onder meer leiden tot een verbeterde logistieke afhandeling. Community-systeem Portbase dient daarbij de centrale schakel te vormen als het gaat om informatiestromen. Ook dienen overheden geen eisen te stellen die boven de Europese gaan bij het verlenen van vergunningen en de handhaving en inspectie.

Politiek
‘De Nederlandse overheid zal bereid moeten te zijn om fiscale arrangementen op te stellen voor kansrijke initiatieven en de kosten voor ondernemers zullen op alle terreinen naar een realistisch niveau moeten worden verlaagd.’ De lokale overheid kan in het nieuwe Rotterdamse collegeakkoord een eerste stap zetten, gaf Lak als voorzet aan de onderhandelaars van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA.
Ook moet het belang van havens, transport en de procesindustrie veel hoger op de politieke agenda. Daarom pleit Deltalings ervoor dat nieuwe Nederlandse Europarlementariërs zich moeten kandideren voor relevante commissies, zoals transport, milieu, energie, interne markt en mededinging.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -