De Maglev is een indrukwekkende XXL-tanker – niet alleen door de omvang. Het nieuwe schip van de Vlaamse rederij Thalys Shipping meet 135 bij 22,80 meter. De Maglev gaat varen voor Unibarge.
Het casco is ontworpen, gebouwd en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. Het schip is genoemd naar de Maglev-zweeftrein. Die rijdt in Sjanghai en Japan en is de snelste trein ter wereld. De naam past dus uitstekend bij die van de rederij.
“Het is een heel bijzonder en mooi schip geworden”, vindt Herman Beek, projectleider bij Den Breejen Shipyard. De werf in Hardinxveld-Giessendam bouwde de Maglev af, in nauw overleg met familie Van den Meerssche. Het gezin woonde tijdens die periode in een appartement op de werf.
“Heel fijn dat ze zo nauw betrokken waren en meedachten en meewerkten”, aldus Herman. “Ze waren er elke dag en dat maakte het overleg gemakkelijk. De samenwerking was zeer aangenaam.”
Snelheid
Met een lengte van 135 meter en een breedte van 22,80 meter was de Maglev het grootste schip waarvan Herman de afbouw coördineerde. “Zo groot was wel een uitdaging. Maar ik ben erg trots op het eindresultaat.”
Volgens de projectleider is de Maglev niet alleen door de afmetingen indrukwekkend: “Het is een heel mooi en luxe afgewerkt schip. Bij de proefvaart bleek het ook uitstekend te varen. De snelheid en manoeuvreerbaarheid zijn prima.”
Het schip is uitgerust met twee Caterpillars 3516. “Goed voor zo’n 2.230 pk per stuk. Dat is wat zwaarder dan andere schepen van dit formaat. Dat was te merken bij het varen.”
Verder is het schip voorzien van een dubbele roerinstallatie, flextunnels en een rotorkoproersysteem – allemaal verzorgd door Damen Marine Components. Herman: “Ook die keuzes maken het schip goed bestuurbaar en wendbaar. Daarnaast installeerde Verhaar Omega een stuurroosterboegschroef én een kanalenboegschroef.”
De rijke uitrusting is ook zichtbaar aan de autokraan. Dat is best een zwaar uitgevoerd exemplaar: hij kan tot 30 meter en 3 ton tillen.
Makkelijk te onderhouden
Omdat het schip zich vaak op zout water zal bevinden, is een groot deel van de uitrusting uitgevoerd in rvs. Dat maakt het schip in de toekomst makkelijk te onderhouden en geeft het een luxe uitstraling. Om al dit moois goed te onderhouden en te allen tijden het schip met zoet water te kunnen boenen, is het schip uitgerust met een zoetwatermaker.
De Maglev is inmiddels volop aan het werk. De doop vond vrijdag 25 oktober, met heerlijk weer, plaats aan de Uilenkade in Zwijndrecht. Aansluitend was er feest aan boord van The Gentleman.