- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRamsauer: “Zonder binnenvaart redden we het niet”

Ramsauer: “Zonder binnenvaart redden we het niet”

- Advertentie -

Delen

De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer was dinsdag 19 juni te gast bij de jaarvergadering van de BDB, waar hij beloofde zich sterk te maken voor een hoger vaarwegenbudget. “Ik ben er ten zeerste van overtuigd dat we de vaarwegen meer moeten benutten”, zei Ramsauer, die ook 800.000 euro op tafel legde voor de renovatie van het schoolschip RHEIN in Duisburg.

In de persconferentie voorafgaand aan het bezoek van de minister ging BDB-president Georg Hötte in op de economische problemen van de sector. De binnenvaart is nog lang niet uit het dal, zei Hötte. De tankvaart beleeft de ergste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Maatregelen om daar op korte termijn wat aan te veranderen, ziet de BDB niet meer, nu de Europese Commissie heeft laten weten dat ze geen ‘structurele marktverstoring’ in de tankvaart herkent en er dus ook geen sloopregeling kan komen.

1,8 miljard euro nodig
Hötte: “We doen er wel alles aan om voor goede randvoorwaarden te zorgen, bijvoorbeeld om te investeren in groene technologie. We moeten voorkomen dat onze milieuvoorsprong ten opzichte van andere vervoersmodi verder slinkt.”

 

Minister Ramsauer (rechts) en BDB-president Georg Hötte. (foto Sarah De Preter)

De BDB verwacht van de overheid dat die meer investeert in de vaarwegeninfrastructuur. Er is jaarlijks minimaal 1,3 miljard euro voor vaarwegen nodig, zei Georg Hötte. Minister Ramsauer had het zelfs over 1,8 miljard. Hij heeft echter – ook voor het wegen- en spoorwegennet – ontoereikende budgetten. “We hebben jaarlijks vier miljard euro extra nodig voor onze totale verkeersinfrastructuur”, aldus de minister, die er vorig jaar op de valreep nog een miljard euro extra voor verkeersinfrastructuur uit wist te slepen.

Gemiste kans
Daarvan werd 300 miljoen in vaarwegen gestopt, maar niet in projecten waar de binnenvaart wat aan heeft. Een gemiste kans, vindt BDB-president Hötte. “Voor dat geld hadden we in Scharnebeck een nieuwe scheepslift kunnen bouwen.” Waarop Ramsauer antwoordde: “We hadden er ook tal van andere projecten in het vaarwegennet mee kunnen uitvoeren. Maar als minister moet je keuzes maken en je weet op voorhand dat daar ook teleurstellingen mee verbonden zijn.”
Ramsauer zei dat hij inmiddels voor het volgende miljard euro aan het vechten is. Hij gaf ook aan dat “alle verkeersmodi aan hem trekken”. Het uitbouwen van de binnenvaart vindt hij wel belangrijk. “Het is mijn diepste overtuiging dat we de vaarwegen sterker moeten benutten. Alleen met spoorvervoer gaan we het niet redden.”
Hij wees er wel op dat in veel Duitse regio’s mensen geen benul hebben van wat binnenvaart is. “Hoe verder je van de vaarweg verwijderd bent, hoe groter de ogen waarmee men je aankijkt als je over de binnenvaart vertelt. We moeten mensen blijven overtuigen van het nut van binnenvaart.”

Tegen tol
Waterbouw is duur; daarom denkt men er in Berlijn over om de binnenvaart in de toekomst meer te laten bijdragen. De BDB wil die discussie graag voeren, zei Georg Hötte, maar hij stipte ook aan dat de 70 miljoen euro die de binnenvaart nu al jaarlijks aan vaarrechten betaalt gewoon verdwijnen in de algemene staatskas. De BDB vindt dat dit in verkeersinfrastructuur moet worden geïnvesteerd, zoals het ook in de wet staat. Verder wil de BDB dat ook andere gebruikers van het vaarwegennet – de recreatie- en zeevaart, waterkrachtcentrales en industrie – meebetalen.
Eén zaak komt voor de bond absoluut niet in vraag: tolheffing op vaarwegen waar tot nu toe geen tol moet worden betaald. “Tolheffing op de Rijn zou zware (nadelige) economische gevolgen hebben.”
Dat het bovendien lastig wordt voor Duitsland om in z’n eentje de Akte van Mannheim aan te passen, weet ook minister Ramsauer: “De Nederlanders, Fransen en Zwitsers lachen daar toch om en zeggen: dat is jullie probleem. Maar het is wel degelijk een groot probleem. 80 procent van het binnenvaartvervoer speelt zich op de Rijn af en daar krijgen we geen cent voor. De Rijn is zo’n 600 kilometer lang – nog geen tiende van het totale vaarwegennetwerk dat we in Duitsland moeten onderhouden. Hoe moeten we dan de rest van dat netwerk financieren?”

Nieuwe netstructuur
Het antwoord van de Duitse overheid op deze vraag lijkt voorlopig te luiden: investeringen beperken tot de vaarwegen die er écht toe doen. Volgende week stelt minister Ramsauer in het Duitse parlement zijn bijgewerkte versie van de omstreden nieuwe ‘Netzkategorisierung’ voor, die de basis vormt voor toekomstige investeringen in de vaarwegen.
Omdat hij de leden van de Bundestag beloofd heeft dat zij de primeur hebben, kon Ramsauer er in Duisburg nog niet te veel over zeggen. Het is wel duidelijk dat de nieuwe versie nog maar drie vaarwegcategorieën telt, in plaats van de wirwar aan categorieën uit de eerdere plannen.
Met de nieuwe netstructuur in de hand wil de overheid investeren in projecten waarvan de economische baten het grootst zijn, zei Ramsauer. Het gaat met name om vervangende maatregelen. Aan de West-Duitse kanalen, de Moezel, Main, Neckar en het Middellandkanaal.

TEN-T
Tijdens de discussie die volgde op de voordracht van Ramsauer bleek onder meer dat de verruiming van de Donau tussen Straubing en Vilshofen nog op korte termijn te verwachten is. Eind dit jaar worden de resultaten van onderzoek naar de Donauverruiming verwacht.
BDB-vicepresident Günter Jaegers, die lid van de motoringgroep is, ziet kansen dat er een compromis uit de bus komt dat in de richting van de door de binnenvaartsector gewenste C-variant gaat. Het zal uiteindelijk de politiek zijn die de knoop moet doorhakken, zei Ramsauer. En dat kan nog wel even duren. “Er zullen nog vraag- en antwoordrondes volgen. Wellicht hebben we rond 2015-2016 een bouwvergunning.”
EBU-secretaris Resi Hacksteiner wilde weten of Duitsland het voorstel van de Europese Commissie gaat ondersteunen om 32 miljard euro ter beschikking te stellen voor co-financiering van TEN-T-projecten. Het antwoord van Ramsauer klonk eerder ‘nee’ dan ‘ja’. “We willen in Duitsland zo veel mogelijk Europese steun voor onze verkeersinfrastructuurprojecten ontvangen. Maar wat we niet willen, is bemoeienis vanuit Brussel hoe en wanneer we onze projecten uit te voeren hebben.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -