- Advertentie -
- Advertentie -

Plakken

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Laatst hoorde ik dat buitenaardse wezens onze planeet bezocht hebben en weer vertrokken zijn omdat ze geen intelligent leven aantroffen. Vraag me af welk politiek debat ze hebben bijgewoond om tot die conclusie te komen. Was het tussen twee hoogbejaarden in het gerontocratische Amerika of een typisch Nederlandse aflevering uit de parlementaire enquête over de toeslagenaffaire?

Onze bijna oud-minister-president raakte geïrriteerd door de vragen die hem daarover werden gesteld. Zoals de hele overheid geïrriteerd raakt door het vastplakken van mensen aan wegdek. De subsidie op fossiele brandstoffen moet stoppen, vinden de plakkers.

Wij van de binnenvaart zijn supermilieuvriendelijk en zeker waar het het klimaat betreft, zijn wij meer oplossing dan probleem, dus wij verklaren ons solidair. Nou, enig voorbehoud is hier wel op zijn plaats hoor. Het klinkt inderdaad gek dat het gebruik van fossiele brandstoffen wordt gesubsidieerd, ook al gaat het hier voornamelijk om belastingsubsidies (tegenwoordig ‘speciale regelingen’ genoemd, ze leren hier wel wat van Poetin). Zo kunnen sommige bedrijven fossiele brandstof gebruiken zonder accijns daarover te hoeven betalen. Je begrijpt al waar de schoen wringt in onze supermilieu- en klimaatvriendelijke sector.

Er zal nog heel wat gasolie over de Rijn worden vervoerd voordat er internationale afspraken zijn over het invoeren van accijns op die gasolie. Bij een nationale invoering van accijnzen moet de bunkersector namelijk verkassen naar het buitenland. Veel gedoe met vrachtschepen met extra tanks en uiteindelijk is het resultaat nul. Voor de staat omdat die nog steeds geen geld binnenkrijgt en voor het milieu  omdat nog dezelfde hoeveelheid gasolie wordt verstookt. Dat is dus een heilloze weg. In plaats van de Utrechtse Baan kunnen die jongelui beter de Rue de la Loi (Wetstraat) In Brussel bezetten. Internationaal is er best wat voor te zeggen om de brandstof duurder te maken, maar zeker voor de zeevaart moet het dan wel serieus internationaal zijn, niet regionaal Europees of zo.

Als iedereen meer voor de brandstof moet betalen – dus ook grote bedrijven – dan wordt het relatief voordeliger om alternatieve brandstoffen te gebruiken. Daar hoeft dan minder subsidie heen en zo snijdt het mes aan twee of zelfs drie kanten. Geen bedrijf heeft er problemen mee om meer kosten te betalen als de concurrent het ook moet doen. Dan kun je namelijk samen de prijs verhogen en uiteindelijk zal de consument moeten dokken (wat is het leven toch simpel). Maar ja, die consument zit vastgeplakt op de Utrechtse Baan of de Rue de la Loi.

Ik wil pleiten voor meer begrip, vooral voor buitenaardse wezens.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -