- Advertentie -
- Advertentie -
HomeOndernemers boos over plan voor vaste brug bij Vinkeveen

Ondernemers boos over plan voor vaste brug bij Vinkeveen

- Advertentie -

Delen

De Demmerikse Brug bij Vinkeveen nadert het einde van zijn levensduur. De uit 1942 daterende brug in de N201 moet vóór 2029 vervangen zijn. De provincie Utrecht onderzoekt de mogelijkheden voor vervanging en neigt naar een vaste brug – tot woede van plaatselijke ondernemers.

De Demmerikse Brug ligt over de Middenwetering die beide delen van de Vinkeveense Plassen verbindt. Eind 2025 wordt een politiek besluit genomen over het ontwerp van de nieuwe brug. Volgens de provincie wordt het een vaste brug met een doorvaarthoogte van 4,80 meter. In het voorstel komen er twee nieuwe vaste bruggen, direct naast elkaar. Ze zijn vrijwel identiek, als een tweeling maar bedoeld om fietsers te scheiden van het autoverkeer. Een vaste brug biedt voordelen, aldus Utrecht, omdat er dan op de weg en het water geen wachttijden meer zijn voor brugopeningen.

Komend vanaf de Demmerikse Sluis of de Vinkeveense Plas is er altijd goed zicht. De onderdoorgang wordt aanzienlijk verbreed, waardoor boten elkaar gemakkelijk kunnen passeren. Met 4,80 meter wordt de brug bijna twee maal zo hoog als nu. Deze hoogte is de uitkomst van een variantenstudie en aanvullend nautisch onderzoek.

Met het ontwerp sluit de nieuwe brug aan bij de hoogte van belangrijke doorvaartlocaties van en naar de Vinkeveense Plassen, waaronder de vaste brug onder de A2. De aanbesteding staat gepland voor 2027. De nieuwe brug moet in 2029 gereed zijn.

Goedkoper

Marcel Zaal van Aannemingsbedrijf Marcel Zaal is teleurgesteld en boos over de plannen. “Er wordt door de provincie makkelijk over gedaan en ze zeggen dat er nog niets besloten is. Ze draaien hun kont om hun zin te krijgen. Een vaste brug is gewoon goedkoper. Er zou een tunnel moeten komen. We zijn in Nederland toch de beste waterbouwers van de wereld. Vrije doorvaart is een recht. Nu in de winterseizoenen beslissen ze in overleg: maandag, woensdag en vrijdag draaien.”

“Alle beroepsvaart heeft spudpalen van 9 meter”, stelt Zaal. “Wij hebben voorgesteld: maak maar een diepe sleuf, dan kunnen we erdoor.” Hij vindt het een aanfluiting voor Vinkeveen. “We hebben drie plassen. Op de Kleine Plas is ook veel bruine vloot. Die schepen kunnen alleen nog met gestreken masten eronderdoor.”

Verlies van werk

“Het kost een deel van het werk”, stelt Zaal. “De provincie bepaalt hoe ik mag werken met dekschuiten en de motordekschuiten waar kranen op staan. De zeilschool moet in het vervolg ook door een tunneltje heen.”

Op zijn Facebookpagina meldt Zaal dat de circa zeven gedupeerde waterbouwers/aannemers – met bij elkaar elf schepen – niet genoemd worden in de twee bijeenkomsten die de provincie organiseerde. “Zou iemand het nog nodig vinden dat wij een doorgang hebben?”

“Hoe kunnen wij bijvoorbeeld voor leningen bij de bank nog in de toekomst kijken? De vispassage die wij bij de sluis hebben aangelegd, konden wij vanaf het water bouwen door de kleinschalige apparatuur. Anders moest de provinciale weg voor een grote kraan afgesloten worden. Ofwel: wij zijn belangrijk door onze eenvoud en flexibiliteit.”

“Telescoopspudpalen zijn zesmaal zo zwaar uitgevoerd voor de krachten. Met mijn kraan aan dek ben ik goed 4,80 meter hoog, met de giek naar beneden. Dat wordt heel krap dus.” Daarnaast zijn er nog twee rondvaartboten van Jim Klinkhamer waarvan de stuurhut verbouwd moet worden om straks onder de nieuwe brug door te kunnen.

Via de Demmerikse Brug is de enige route om naar het Amsterdam-Rijnkanaal te varen. Andere ondernemers zijn gelaten. Een van de aannemers, Richards Groen en Waterwerken, heeft deelbare spudpalen. “Maar het leven wordt er niet makkelijker door.”

Staandemastroute

De ondernemers denken dat de keuze door Provincie Utrecht al gemaakt is. Regiovertegenwoordiger Ivan Stavorinus van Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft met de lokale partijen om tafel gezeten. “Wij hebben aangekaart dat een vaste brug niet wenselijk is, omdat de vaarweg ook eventueel als staandemastroute kan worden gebruikt.”

Ze proberen wel compensatie voor ondernemers te regelen. “De plassen worden minder toegankelijk hierdoor.”

Ook voor de watersport is het een klap. Thom Hoff, eigenaar van Watersportcentrum Vinkeveen Haven en Zeilschool Vinkeveen, is ontstemd: “Er zijn meerdere gesprekken geweest, maar het was vanaf het begin af aan wel duidelijk dat er een vaste brug zou komen.”

Als de brug nu opent, levert dat lange rijen verkeer op. (Foto: E.J. Bruinekool Fotografie)

Compensatie

“Gemeente De Ronde Venen is van mening dat de Demmerikse brug, die haar einde levensduur nadert, in beginsel vervangen zou moeten worden door een beweegbare brug”, zegt Jill Schuitemaker, woordvoerder van De Ronde Venen, waar Vinkeveen onder valt. “De provincie heeft in een open proces variantenstudies uitgevoerd. Daarin waren diverse partijen en stakeholders betrokken.” Mede naar aanleiding daarvan zijn er twee hogere vaste brug-varianten in de studie meegenomen.

“Uiteindelijk heeft een afweging plaatsgevonden en is er gekozen voor een vaste brug met een doorvaarthoogte van 4,80 meter. Hoewel de gemeente graag een beweegbare brug terug had zien komen, hebben we veel begrip voor de keuze van een vaste brug met deze doorvaarthoogte.”

De consequenties voor de betrokkenen op en rond de plas zijn volgens de woordvoerder beperkt. Verzachtende maatregelen nemen ze nog voor een deel weg en er is een nadeelcompensatie voor bedrijven die desondanks in hun bedrijfsvoering of anderszins worden geraakt. “Daarnaast heeft de gemeente veel respect voor de zorgvuldigheid waarmee de besluitvorming gepaard is gegaan.”

Provinciale Staten van Utrecht besluiten uiteindelijk in november over de Demmerikse Brug. Vanwege het reces verwijzen zij voor verdere vragen en uitleg naar hun website.

Door Evert Bruinekool

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -