Op zoek naar extra geld voor onderhoud infrastructuur

0

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt mogelijkheden om meer geld te steken in onderhoud van wegen, spoorwegen en vaarwegen. Dat schrijven minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. Ze merken “dat het uitgesteld onderhoud oploopt, waardoor er een groter risico bestaat op verstoringen”. De bewindsvrouwen willen voorkomen dat door uitgestelde onderhoud ook de omvang van het achterstallig onderhoud toeneemt.

Vandaag (4 juni) spreken Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven in een Algemeen Overleg over het onderhoud van wegen en bruggen met de woordvoerders van de Tweede Kamer.

Ze geven in hun brief aan dat ze laten onderzoeken welke onderhoudsbudgetten nodig zijn voor 2022-2025 en ook alvast voor de periode vanaf 2026. “We zien dat er meer onderhoud moet worden gepleegd en ook dat de prijzen op dit moment stijgen.”

Forse opgave

“De groei komt niet alleen voort uit de veroudering van de infrastructuur. Ook de intensivering van het gebruik zorgt ervoor dat de infrastructuur sneller slijt en dus intensiever moet worden onderhouden of eerder aan renovatie of vervanging toe is.”

Maar de “Nederlandse infrastructuurnetwerken behoren tot de beste én meest intensief gebruikte netwerken ter wereld”, schrijven Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven. “Het areaal is sinds de jaren 50 van de vorige eeuw voortdurend hersteld, vernieuwd en uitgebreid.”

De instandhouding is wel een forse opgave, aldus de twee. De uitgaven voor het onderhoud van alle Nederlandse infrastructuur bedragen nu gemiddeld 2,5 miljard euro per jaar.

Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven gaan ook in op de vaarwegen: “Een belangrijk deel van de vaarweginfrastructuur is van vóór 1950. Daarnaast wordt er ook meer over water vervoerd en zorgt de daarmee gepaard gaande schaalvergroting van schepen voor grotere krachten op de vaarweg en kunstwerken en versnelde slijtage. Mede daardoor is er op het uitgebreide en oude vaarwegennet sprake van een relatief grote opgave voor zowel onderhoud als vervanging en renovatie (VenR).”

Storingen

Ze erkennen: “De laatste jaren zien we het aantal storingen op de vaarwegen toenemen en tezamen met de geplande en toenemende VenR-opgave zet dit de beschikbaarheid onder druk. Uiteraard wordt over gepland onderhoud en storingen gecommuniceerd met de gebruikers om de hinder zo veel mogelijk te beperken.

Bovenop de al lopende VenR-projecten wordt de komende jaren gestart met de voorbereiding van vervanging en renovatie van zo’n twintig extra kunstwerken. Het gaat om sluizen en bruggen, maar ook damwanden en remmingswerken worden aangepakt.”

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.