Na negen maanden staat Port of Antwerp-Bruges op een totale goederenoverslag van 204,4 miljoen ton. Dat is 6 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling is even groot als in Rotterdam.
Ook hier gelden de nog steeds onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden voor de terugval. Ze zorgen wereldwijd voor een lagere vraag naar containervervoer. De andere goederenstromen geven een wisselend beeld.
“Geen topjaar”
Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “De aanhoudende economische en geopolitieke zorgen zien we al enkele kwartalen terug in de cijfers. De competitiviteit van de Europese industrie staat onder druk door de hoge energie-, grondstoffen- en loonkosten in combinatie met een lage globale vraag.”
“De indicatoren geven nog geen verbetering in de nabije toekomst en de containeroverslag zal in het vierde kwartaal nog worden beïnvloed door geschrapte afvaarten vanuit het Verre Oosten. Ook al daalt onze overslag minder dan het gemiddelde in de Hamburg-Le Havre range en winnen we aan marktaandeel, we zullen ons erbij moeten neerleggen dat 2023 geen topjaar zal zijn.”
Minder containers
Als gevolg van het onzekere economische klimaat, dalen de gecontaineriseerde handelsstromen wereldwijd, geeft Port of Antwerp-Bruges als verklaring. De containeroverslag daalde met 6,5 procent in gewicht en 6,8 procent in TEU’s. Bij Rotterdam was dat respectievelijk 8,1 en 7,2 procent.
Zodoende steeg het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de Hamburg-Le Havre Range in de eerste helft van dit jaar met 1 procent, naar 30,6 procent.
Staal en kolen dik in de min
Conventioneel stukgoed houdt ondanks het zwakke economische klimaat relatief goed stand: de overslagvolumes liggen in lijn met de pre-covidperiode. Ten opzichte van de eerste negen maanden van 2022 – toen na covid een sterke opleving merkbaar was – daalde de overslag met 18,6 procent. Door een afname van de Europese staalproductie en een lagere vraag, daalt de overslag van staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment, met 17,6 procent.
Het droge bulksegment daalt met 14,6 procent. De overslag van meststoffen, de grootste productgroep binnen droge bulk, daalde met 24,2 procent, maar vertoont vanaf de zomer een stijgende trend. Port of Antwerp-Bruges verwacht dat deze in het laatste kwartaal zal aanhouden.
Tegenover de piek uit 2022 noteert de kolenoverslag nu een daling: van maar liefst 36 procent. De overslag van zand en grind groeide daarentegen met 7,4 procent, terwijl de volumes van ijzererts, schroot en non-ferro-ertsen daalden met respectievelijk 70, 5 en 2 procent.
Meer benzine
De hoeveelheid vloeibare bulk nam af met 2,9 procent. De overslag van vloeibare brandstoffen groeide wél, met 8,7 procent dankzij een sterke groei (42,7 procent) bij diesel. Daartegenover stonden dalingen van de overslag van benzine (3,7 procent) en nafta (22,7 procent). Ook de overslag van LNG daalde (6,7 procent).
Hoewel de afvoer van chemicaliën toenam met 5,4 procent, zorgt een daling van de aanvoer (met 18,3 procent) voor een daling van de totale chemicaliënoverslag: min 11,5 procent. De rorotrafieken bleven min of meer gelijk. De overslag van nieuwe auto’s nam wel toe: 12,6 procent.
In de eerste negen maanden van dit jaar verwelkomde Zeebrugge 133 cruiseschepen en 351.000 passagiers. Met deze aantallen belooft het een recordjaar te worden, want de herfst- en wintermaanden zijn traditioneel drukkere cruisemaanden dan het zomerseizoen.
Grootste containerschepen
Om zijn positie als wereldhaven te bestendigen, moeten in de toekomst ook de allergrootste containerschepen de haven kunnen blijven aanlopen, aldus Port of Antwerp-Bruges. Hiervoor is bij opvaart een diepgang van 16 meter nodig. In oktober werd met de MSC Tessa het diepterecord verbroken in het Deurganckdok. Door de verhoging van de diepgang is de laadcapaciteit van de schepen aanzienlijk groter. “Het onlangs verbroken diepterecord is belangrijk voor toekomstige groei en bewijst dat we als eerste aanloophaven toegankelijk zijn voor de allergrootste schepen in omgang”, aldus Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het havenbedrijf.