Zuid-Holland neemt het autoveer Blankenburg over, dat weer tussen Rozenburg en Maassluis moet gaan varen. Daarover heeft de provincie een akkoord bereikt met de curator die het faillissement van AquaSwets Veren afhandelt.
Met de overname is een bedrag gemoeid van 214.999 euro, meldt de provincie. Verantwoordelijk gedeputeerde Jeannette Baljeu is blij dat Zuid-Holland eigenaar wordt van de Blankenburg. Op de website van de provincie zegt ze: “Er is de afgelopen tijd hard gewerkt aan de technische onderzoeken en aan afstemming met alle betrokken partijen. We zien deze aankoop op dit moment als de beste mogelijke keuze, aangezien er op korte termijn geen andere haalbare oplossingen, zoals een nieuw autoveer, zijn. Ik ben blij dat deze horde is genomen en de focus nu komt te liggen op de benodigde reparaties van het autoveer.”
Nieuwe exploitant
Het doel is dat de Blankenburg weer vast gaat varen tussen Rozenburg en Maassluis. “Nu het veer in ons bezit is, kan Damen als de beoogde nieuwe exploitant aan de slag met de benodigde reparaties”, aldus Baljeu.
Ze vervolgt: “Laat het duidelijk zijn dat wij als provincie dit probleem ook graag al lang hadden opgelost. Er is door veel mensen keihard gewerkt aan een oplossing. Maar een oplossing is niet eenvoudig gebleken. In de uitvoering zijn we tegen tal van zaken aangelopen, zoals aanbestedingsregels, juridische en financiële aspecten, beschikbaarheid van personeel en betrokkenheid van organisaties met verschillende belangen. Allemaal aspecten die ons niet hebben geholpen om snel tot een oplossing te komen.”
Reparaties
Nadat de Blankenburg is aangekocht en de betalingen zijn voltooid wordt het schip vrijgegeven door scheepswerf De Haas. Damen zal daarna zo snel mogelijk het schip wegslepen en de reparaties starten. Een door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) erkende technisch deskundige beoordeelt op verzoek van de provincie vervolgens het nut en de noodzaak en de kosten van de door Damen voorgestelde reparaties. De bedoeling is dat Damen daarna zo snel mogelijk start met het herstel.
De ILT-deskundige blijft ook na de reparatie betrokken. Gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst met Damen als exploitant wil de provincie van zijn expertise gebruikmaken. Baljeu: “We doen dit omdat de inschatting is dat de Blankenburg (bouwjaar 1965) gevoelig is voor technische storingen en later mogelijk nog aanvullende reparaties niet uit zijn te sluiten.”
Maasdeltatunnel
De eerste prioriteit van Zuid-Holland is het zo snel als mogelijk weer in de vaart krijgen van de Blankenburg. De exloitatieafspraak met Damen lopen tot juli 2025, met twee keer een verlengingsmogelijkheid van een jaar. Dit betekent dat Damen in die periode de veerverbinding tussen Maassluis en Rozenburg verzorgt. Op dit moment doet het dat, als noodoplossing met fiets-voetveer de Jorina.
Op korte termijn wil de provincie starten met de voorbereidingen voor een nieuw aanbestedingstraject. “In samenwerking met Provinciale Staten, gemeenten Maassluis en Rotterdam en de Dorpsraad van Rozenburg kijken we wat voor een veerverbinding er, na de ingebruikname van de Maasdeltatunnel, voorheen Blankenburgtunnel, nodig is.”