- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwsOm over na te denken: containerschepen varen super traag

    Om over na te denken: containerschepen varen super traag [INGEZONDEN]

    - Advertentie -

    Delen

    In de Telegraaf van 10 juni 2013 stond een mooi artikel dat voor 100 procent ook op de Rijn en binnenvaart van toepassing zou kunnen zijn: “Containerschepen trappen steeds nadrukkelijker op de rem en zijn niet meer vooruit te branden. Rederijen schuiven daarmee het probleem van overcapaciteit aan laadruimte door naar de verladers, hun opdrachtgevers.”

    Zo stond het in de Telegraaf, en natuurlijk nog meer…lees maar:
    Dit verwijt komt van de verladersorganisatie EVO in Zoetermeer. De belangenorganisatie van de eigenaren van goederen constateert op basis van klachten van leden en een onderzoek van het marktanalysebureau Drewry dat er niet alleen meer aan ‘slow steaming’ wordt gedaan door rederijen, maar tegenwoordig zelfs ook aan ‘super slow steaming’. De kunst van het langzaam varen, is verheven tot ‘super langzaam varen’. Aldus de EVO.
    De reistijd van containers neemt daardoor substantieel toe, wijst volgens EVO de praktijk uit. Van Rotterdam naar Shanghai bedroeg deze door ‘slow steaming’ al 38 dagen en loopt nu door ‘super slow steaming’ nog eens op met vijf extra dagen.

    Al jaren is het zo dat hoe vlugger de reis wordt volbracht, des te eerder biedt u zich weer aan voor een nieuwe reis en dat drukt de vrachtprijs. Veertig jaren geleden was dat anders. De rederijen maakten op de Rijn de dienst uit en huurden particuliere schepen in als het weer eens laag water was op de rivier.
    Dan had je ook nog de EV, DRB en Noord-Zuid, waar de prijzen van vervoer vast stonden. Oké, je bood je dan ook wel aan, maar als er te weinig naar boven werd betaald dan ging je maar eens even op de binnenlandse lijst staan, omdat je niet voor niets wilde varen. Nu is dat anders. Alles is nu vrij; een geliberaliseerde markt noemt men dat.
    En de schipper-eigenaar is niet bij machte gebleken de markt te stabiliseren door beperking van toevoeging van nieuwbouw tot de markt. Het zou ook anders kunnen, zoiets als één groot samenwerkingsverband.

    Jammer natuurlijk dat die ondernemers die zo veel hebben geïnvesteerd in de economie en als service voor de ontvangers van goederen nu door de zogeheten overcapaciteit met verlies moeten draaien. Het is toch het overdenken waard om:
    1. ook opvarig wat langzamer te draaien
    2. tien uur nachtrust te hanteren
    3. zondag te houden; dat is misschien voor het gezin ook wel eens leuk.

    Ik denk dat deze maatregel zich zelf terugverdient. Het geeft een socialer leven en de afschrijving op de motor is ook minder.
    Het is niet aan mij u te bevelen hoe u economisch te werk moet gaan, maar misschien is het ook niet verkeerd er eens bij stil te staan hoe grote rederijen het aanpakken. Daarom heb ik dit ingezonden.

    Jan van Strien, 
    ex-Gijsbert

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -