Een 183 meter scherp gelijnd model met 5350 ton draagvermogen, voortgestuwd door twee maal 3512 Caterpillar en op koers gehouden door Van der Velden stuift er tussen uit. Op en top maritiem 2010 uitgevoerd, stuurhut aan dek, 5 meter kruiplijn, door Dolderman en vaste onderaannemers afgebouwd onder regie van VOF Bosman-de Bot, heeft dit koppelverband alles in huis. Het is de Millennium I/Millennium II die Rensen Shipbuilding in opdracht van de VOF Bosman-de Bot op de Shipyard Begej in Zrenjanin (Servië) liet bouwen.
Groene energie. (foto’s Johan de Witte)
Ofschoon er na negen maanden inbouw van het pas in de vaart gekomen mvs Promessa en het kvb Millennium nog geen gram afbouwmotivatie verloren is, heeft de weegschaal van het echtpaar Adri Eef en Dymphna Bosman-de Bot het minder zwaar. Afgeslankt, moe, maar voldaan zijn ze blij dat er weer gang in komt.
Hun Millennium toont allround originaliteit in uitvoering die hobby en plezier in het werk van de laatste tijd verraden. De gangboordroddel dat Adri Eef affiniteit heeft met alles waar brandstof in kan en snelheid krijgt, wordt bij afdaling naar de machinekamer volop bewaarheid in Kawasaki Phantoom-groen RAL 368.
Arbeidstherapie
Twee – nou vooruit voor deze ene keer dan – groene (K)aterpillars en John Deeres, die vooruitstrevend groene energie leveren, geven deze machinekamer het karakter van ‘integratie’ uit onverwachte hoek. Overigens, in combinatie met Doldermans kwaliteit en met EMS Elektriciteit, voldoende bijzonder voor de ‘encyclopedie der maritieme inbouw’. Het is er ruimtelijk en voor liefhebbers is kijken een must.
Adri Eef is een scheepvaartondernemer met een goedaardige Kawasaki-tik. “Toeren op mijn motor is een inspirerende arbeidstherapie.” Hij kreeg permissie om RAL 368 te gebruiken, zijn Kawasaki-leverancier sprong zelfs in het zadel en kwam eens kijken naar de 12 cilinder-Cat’s.
Je hebt iedereen nodig
Achter de entree van het 16 meter lange woongedeelte ligt kleurig linoleum dat en vrolijk stemt. Als een kameleon past de vloer zich aan in elk vertrek van deze praktisch – wel of geen bemanning – deelbare woning. Dymphna timmerde met potlood en papier, Philip Planken Scheeps- en Interieurbetimmeringen vertaalde het in een “woning en stuurhut zoals we het ons voorstelden. Maatwerk! Uit de stoffering van Euro Decor hadden we een uitgebreide keuze, evenals de collectie vloerbedekking en zonwering. Behang van de Winter uit Sliedrecht. De keuken hebben we van de Keukenstunter uit Zwijndrecht.”
Adri Eef schuift aan voor de lunch: “Samen met Wim Driessen zijn we op de werf in Zrenjanin gaan kijken. De kwaliteit was reeds bekend, maar ik was vooral nieuwsgierig naar de onderwaterlijn van het achterschip en de constructie van de steven, die 2,50 meter in de bak schuift. We hebben de kop enig model gegeven waarmee een stukje solo gevaren kan worden.”
De Millennium II is compleet als motorschip uitgerust met Verhaar-stuurroosters. Op het voorschip is een kleine kolomstuurhut in de voorroef geïntegreerd. Aan de hydraulische koppellieren hangt het Van der Velden-label.
In welke machinekamer je ook komt, het is er keurig in orde. De roestvaststalen uitlaten en overig design zijn van Jan en Piet Stam uit Sprang Capelle. Een klein bedrijf dat realiseert waarin een opdrachtgever zich herkent en design maakt onder voorwaarde van praktische functie. De proefvaart van het koppelverband was een pleziervaart, als een auto op het water. Geluid prima. Adri Eef: “Je hebt iedereen nodig om het zo te krijgen.” Met andere woorden: Millennium = vlijt x samenwerking + hobby.
Voetspoor
Dochter Joyce (19) en zoon Sven (bijna 18) hebben hun ‘stage’ tijdens de afbouw met schuurpapier en verf afgerond. Beiden kregen ruim voldoende.
Sven zit op het STC, volgt het voetspoor van zijn vader en, u begrijpt het reeds, zijn passie voor een mooi schip en voor Kawasaki schijnt genetisch te zijn bepaald. Dymphna Bosman-de Bot doopte de Millennium en nodigde familie en belangstellenden naar De Merz voor een toost. Adri Eef Bosman vaart reeds elf jaar voor de Korte Bevrachtingen.
(Johan de Witte)