- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOCI: prima eerste jaar terminal Stein

OCI: prima eerste jaar terminal Stein

- Advertentie -

Delen

De terminal die OCI een jaar geleden opende in de haven van Stein heeft zijn nut ruimschoots bewezen, blikt het chemisch bedrijf terug. Dat liet de terminal bouwen om vloeibare kunstmest en ammoniak met binnenvaartschepen te laten vervoeren. De laadplaats is via ondergrondse pijpleidingen verbonden met Chemelot, het chemisch industrieterrein tussen Stein en Geleen.

OCI Nitrogen is in Europa een van de marktleiders in stikstofhoudende kunstmest en wereldwijd de grootste producent van melamine, dat wordt gebruikt als grondstof voor lijmen en harsen. Het hoofkantoor staat in Geleen.

De haven in Stein is op de eerste plaats bedoeld voor het transport van vloeibare kunstmest. Zeventig binnenschepen zijn afgelopen twaalf maanden ingezet voor het vervoer van deze ladingsoort.

 

Branden

CEO Gert Jan de Geus: “Door allerlei omstandigheden hebben we eind 2015 en begin 2016 veel meer vloeibare kunstmest geproduceerd. Zonder de nieuwe haven hadden we die nooit allemaal kunnen vervoeren. En bovendien kon het nu op een duurzame manier. Daar zijn we erg blij mee.”

Toen OCI Nitrogen vorig najaar werd door twee branden getroffen werd, kwam de aanwezigheid van de terminal goed uit. Door de uitval van enkele fabrieken was de ammoniakbalans op Chemelot verstoord en moest er ammoniak van elders worden aangevoerd. Daarom hebben er maar liefst 27 binnenvaarttransporten van ammoniak plaatsgevonden.

 

Haven Stein

Duurzaam en betrouwbaar

De haven van Stein en OCI Terminal Stein staan voor betrouwbaar transport, stelt het bedrijf vast. Met de investering in de terminal en het vervoer per binnenvaart maakte OCI eveneens een keuze voor duurzamer en efficiënter vervoer.

De terminal is via ondergrondse pijpleidingen van 3,5 kilometer lengte verbonden met het Chemelot-terrein. Zo’n honderd binnenvaartschepen zorgen jaarlijks voor de verlading van 100.000 ton vloeibare kunstmest in Noord-West Europa.

De tweede pijpleiding, speciaal voor ammoniak, wordt incidenteel benut voor aan- of afvoer bij een tekort of een overschot aan ammoniak. De Geus: “OCI Nitrogen heeft deze forse investering gedaan om zekerheid te bieden aan haar fabrieken en die van haar klanten op het Chemelot-terrein. Uiteraard wisten wij niet dat wij deze voorziening zo snel nodig zouden hebben”, refereert hij aan de branden.

 

Aanvaarbeveiliging

De ondergrondse pijpleidingen en de verlading zijn voorzien van alle moderne technieken en veiligheidssystemen. Zo zijn de pijpleidingen voorzien van diverse detectiesystemen om eventuele lekkages tijdig te signaleren. De haven zelf is voorzien van een aanvaarbeveiliging met hefconstructie. Deze hefconstructie van 66 meter lang is uniek in Nederland. Passerende schepen blijven gegarandeerd op afstand zodat binnenvaartschepen veilig kunnen verladen.

 

foto’s: OCI Nitrogen

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -