- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNPRC’s ‘groene zoutpendel’ succesvol

NPRC’s ‘groene zoutpendel’ succesvol

- Advertentie -

Delen

 

De emissies van NOx en fijnstof bij het vervoer van zout van AkzoNobel zijn drastisch gedaald. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek na een periode van zes jaar. In die zes jaar hebben speciale pendelschepen van de NPRC uitgerust met katalysatoren en roetfilters het vervoer uitgevoerd.

AkzoNobel besloot in 2011 in zee te gaan met de NPRC-pendel. De pendelschepen vervoerden in zes jaar tijd meer dan 5 miljoen ton zout tussen Delfzijl en de Botlek. Dat deden ze uitgerust met SCR- katalysator en roetfilter. Controlebedrijf SGS onderzocht de effecten van de groene zoutpendel. De uitstoot van stikstofoxiden nam in deze periode met gemiddeld 80% af. In 6 jaar tijd werd door de 5 schepen 175 ton minder NOx uitgestoten.

Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat door het gebruik van roetfilters op de 5 pendelschepen de uitstoot van fijnstof met circa 98% is afgenomen. De onderzoeken werden uitgevoerd op het motorschip Shalimar dat is uitgerust met naschakeltechniek van de firma HUG Engineering.

Leen den Haan, schipper en eigenaar van het ms Shalimar: “Wanneer je weet dat je voor langere periode gaat samenwerken, dan is het mogelijk om heel gericht investeringen in duurzaamheid te plegen. Dat hebben we samen met AkzoNobel en NPRC aangedurfd. En de resultaten zijn zoals we hadden verwacht. Met deze installatie voldoen wij ruimschoots aan de gestelde uitstootnormen en kunnen wij nog jaren ingezet worden als ‘schone schepen’.” Directeur Knut Schwalenberg van AkzoNobel Nederland: “Het is geweldig om te zien hoe groene investeringen zich in de loop van de jaren uitbetalen. De binnenschippers mogen trots zijn op deze bijdrage aan hun toch al milieuvriendelijke vorm van vervoer.”

Directeur Stefan Meeusen van NPRC: “Het is hard bewijs van onze filosofie: dat partnership en lange termijn-denken altijd leidt tot meerwaarde. Het getuigt van innovatieve kracht om voor langere tijd in elkaar te investeren. Maar de mogelijke milieuwinst was voor AkzoNobel groot genoeg om het te proberen. Nu is dat initiatief beloond: de resultaten overtreffen alle verwachting.”

Een bijvangst van het onderzoek van SGS zijn resultaten van de Shell GTL fuel (“Gas-to- Liquids”) op de uitstoot van NOx. De meetwaardes lijken aan te tonen dat bij gebruik van GTL, aan de intredezijde van de reactor, de NOx emissies 15 tot 20% worden verlaagd. Dit draagt zeker bij aan het beeld van GTL als schone brandstof.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -