De bietencampagne nieuwe stijl is gestart. De NPRC begon deze week met het vervoer van suikerbieten van Maastricht naar Oudenbosch. In opdracht van Cosun Beet Company varen acht binnenvaartschepen de komende maanden in een pendel. Ze vervoeren in totaal 270.000 ton suikerbieten.
De NPRC spreekt van een heuse ‘sugar corridor’. Er worden ruim 15.000 vrachtwagenritten vermeden. Daarmee gaat het volgens de binnenvaartcoöperatie om het grootste Nederlandse modal shift-traject van de afgelopen tien jaar.
Bottlenecks
Femke Brenninkmeijer, CEO van NPRC, is verheugd met de stroom: “Multimodale modal shift-trajecten brengen altijd de nodige uitdagingen en voorbereidingen met zich mee. Sinds de evaluatie van de pilot vorig jaar is door betrokken partijen hard gewerkt om alle bottlenecks van vervoer over water weg te nemen. Dit vraagt om een forse inspanning en kan alleen tot stand komen door een nauwe samenwerking tussen alle ketenpartners.”
“Het is uniek om te zien hoe voortvarend Cosun Beet Company deze stap naar het water heeft gezet en daarmee eigenlijk de supply chain opnieuw heeft ingericht. NPRC is trots om dit ladingpakket over het water te gaan vervoeren, dat ook nog eens zal zorgen voor minder rijbewegingen over de snelwegen.”
Multimodale bulkstroom
Het gebeurt niet dagelijks dat een bulkstroom van de weg naar het water wordt omgezet. Direct na de oogst gaan de bieten per truck naar de L’Ortye terminal in Maastricht. Hier worden de bieten overgeladen in binnenschepen. Zij varen naar Oudenbosch, alwaar de bieten door Wagemakers overgeslagen worden in trucks met als eindbestemming de suikerfabriek in Dinteloord.
Cosun Beet Company verwerkt alle onderdelen van de suikerbiet tot voeding, energie, papier en biobased producten, waardoor er geen afval is.
Duurzaam alternatief
Een van de voordelen van vervoer van suikerbieten over water is een CO2-reductie van 20 procent. Als datagedreven organisatie deelt NPRC real-time data met klanten en leden via portalen. NPRC verzamelt onder meer de uitstootgegevens en ziet dat verladers steeds vaker vragen om rapportages voor hun eigen CO2-boekhouding. Met deze data kunnen verladers de duurzaamheid van hun transportketens meten.
Cosun Beet zet sterk in op duurzaamheid. De jarenlange relatie met NRPC krijgt met het varen van deze stroom suikerbieten een extra impuls. “NPRC vervoert al jaren suikerbuiten van Texel naar onze fabriek in Groningen. Beide organisaties zijn coöperaties, derhalve verstaan wij elkaars taal. Dat schakelt bijzonder prettig. Met deze stap naar het water dragen wij bij aan de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van de rijksoverheid om minder vrachtwagens op het wegennet te hebben”, legt Arno Huijsmans, directeur Agrarische Zaken van Cosun Beet Company, uit.