Binnenvaart is blij met keuze HbR voor diagonale trappen

0
Een diagonale trap in het Calandkanaal. (foto DHMR / Marius van den Ouden)

In overleg met de sector kiest Havenbedrijf Rotterdam (HbR) voortaan in principe voor diagonale trappen op ligplaatsen voor de binnenvaart, omdat ze gebruiksvriendelijker en comfortabeler zijn dan verticale trappen. De schuine trappen werden in 2017 al toegepast bij de vervanging van steigers in het Calandkanaal. Nu komen ze ook bij Pier 3 in de Waalhaven.

De diagonale trappen (ook wel ‘pianotrappen’ en ‘harmonicatrappen’ genoemd) zijn voorzien van platforms en een reling. Ongeacht de waterstand, de holte van een schip en of een schip geladen is of niet, kan de bemanning horizontaal en veilig aan en van boord stappen. Klimmen en klauteren – met een baby of boodschappentassen – is verleden tijd.

De diagonale trappen kwamen in beeld toen Havenbedrijf Rotterdam enkele jaren geleden een studie deed naar ‘de ligplaats van de toekomst’. Daarbij werden allerlei innovaties en verbeteringen uitgewerkt: van kunststof steigers en diagonale trappen tot sensoren in de vuilniscontainers die automatisch melden als ze vol zijn.

Makkelijker op- en afstappen

“De schuine trappen zijn gebruiksvriendelijker. Je kunt gemakkelijker op en af stappen. Je hoeft niet meer te klimmen”, vertelt Sander Retel van Havenbedrijf Rotterdam. Hij is projectmanager voor de vervanging van de binnenvaartligplaatsen aan Pier 3.

“Het uitgangspunt is dat voortaan in principe bij iedere nieuwe of gerenoveerde binnenvaartligplaats, een diagonale trap komt. Tenzij het gaat om een kleine, weinig gebruikte ligplaats”, zegt zijn collega Irma Egas, nautisch adviseur voor de 
Divisie Havenmeester en het aanspreekpunt voor de binnenvaart. Zij is secretaris van de Werkgroep Binnenvaart Rotterdam (WBR), waarin het Havenbedrijf periodiek overlegt met de binnenvaartorganisaties.

“BLN-Schuttevaer, ASV en CBRB hebben steeds aangegeven dat ze een voorkeur hebben voor diagonale trappen”, aldus Irma. “Bij Pier 3, maar ook elders in de haven. Hun achterban heeft aangegeven dat dit in de praktijk prettiger en veiliger is.”

(foto DHMR / Marius van den Ouden)

Standaardiseren

Niet alleen de diagonale trappen zelf zijn duurder dan hun voorgangers, er is ook een extra draagconstructie nodig. De grotere veiligheid voor binnenvaarders is die investering waard, vindt het Havenbedrijf. Door standaardisatie kan de meerprijs waarschijnlijk nog omlaag. De bedoeling is dat er standaardontwerpen komen die op verschillende locaties in de haven toepasbaar zijn.

Sander en Irma waarschuwen wel dat het gevaar bestaat dat opvarenden de voorzich­tigheid uit het oog verliezen doordat de nieuwe trappen gebruiksvriendelijker zijn. “Je moet blijven opletten en altijd de leuning gebruiken. Een verticale trap ga je niet af met tassen in de hand en een kind onder je arm. Dat moet je bij deze trappen ook niet doen.”

Pier 3

Aan de zuidzijde van Pier 3 worden vijf steigers gesloopt en daar komen vier nieuwe voor terug, met vier diagonale trappen. In de nieuwe situatie komen er tien ligplaatsen: vier voor schepen tot 86 meter, twee voor schepen tot 110 meter en vier voor schepen van 135 meter lengte.

De trappen worden anders dan die in het Calandkanaal. Sander: “De locatie is anders, in het Calandkanaal steken de steigers 60 meter uit. In Pier 3 kunnen ze waarschijnlijk minder zwaar worden uitgevoerd.”

Onlangs is gestart met de aanbesteding voor de engineering van het ontwerp van de afmeervoorzieningen. Als het ontwerp klaar is, wordt het project, met de huidige inzichten, rond de zomer van 2022 via een tender aanbesteed. “In de tweede helft van 2022 kan de aannemer starten”, aldus Sander. “Slopen en bouwen duurt naar verwachting drie tot zes maanden.” In de eerste helft van 2023 zijn de nieuwe ligplaatsen met de diagonale trappen te gebruiken door de binnenvaart.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.