N+P Group wint Blue Road Award

0

N+P Recycling Group heeft de eerste Blue Road Award voor nieuwe binnenvaartverladers gewonnen. Het Limburgse bedrijf stapte in 2014 over op vervoer over water voor het transport van secundaire brandstoffen. Logistiek manager Rick Martens ontving de prijs uit handen van minister Melanie Schultz van Haegen. Ook Bavaria (bestaande binnenvaartverlader) en BCTN Nijmegen (beste inland terminal) wonnen een Blue Road Award. De prijzen werden 30 september in Rotterdam uitgereikt tijdens het congres Verzilveren van logistieke kansen van het Bureau Voorlichting Binnenvaart.

N+P Group maakte tot 2014 alleen gebruik van wegvervoer. Voor een nieuwe stroom van RDF (geshredderd plastic en papier verpakt in geperste balen) van Engeland naar het Duitse Essen schakelde het bedrijf shortsea (traject) Engeland-Rotterdam) en binnenvaart (Rotterdam-Essen) in. Het afval kan niet gerecycled worden en wordt als brandstof opgestookt. Het vervoer gebeurt in 45-voetscontainers.

De nieuwe logistiek beviel zo goed dat N+P dit jaar voor een tweede goederenstroom ook overstapte op de binnenvaart. Het gaat om subcoalpellets (ook van papier en plastic gemaakt) die vanaf de eigen productielocatie in Delfzijl naar Portugal gaan. Sinds kort gaan deze pellets in 45-voetscontainers via de containerterminal in Veendam per binnenschip naar Rotterdam, waarvandaan ze per shortsea verder gaan naar de eindbestemming: Portugal.

Nu al doet N+P 8.400 containers per jaar over water. Dat aantal kan doorgroeien naar 20.000 tot 25.000 containers, zei Martens.

 

Erkenning

Het BVB vierde 30 september zijn 25-jarig bestaan. De Blue Road Awards zijn in het leven geroepen als erkenning van Nederlandse bedrijven die hun goederen op een slimme manier via de binnenvaart vervoeren. Naast de drie winnaars waren Tata Steelen Scania logistics (bestaande binnenvaartklanten), Nutricia Advanced Medical Nutrition en Oerlemans Foods (nieuwe binnenvaartkranten) en Barge Terminal Tilburg, Inland Terminal Veghel, Combi Terminal Twente en Logistiek Centrum Gorinchem (beste inland terminal) genomineerd. De winnaars werden bepaald door mensen uit de binnenvaart en logistiek. De 800 online stemmen via de BVB-website wogen even zwaar als de 133 stemmen uit de zaal.

 

Nieuw doel: 1 op de 4 vrachtwagens van de weg halen

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart stelt dat de logistiek in Nederland een stuk slimmer kan. ‘Het Nederlands bedrijfsleven is zich nog onvoldoende bewust van de mogelijkheden die de binnenvaart biedt, zeker in combinatie met het wegvervoer’, aldus voorzitter Annette Augustijn. ‘Door hier slimme combinaties in te maken moet het mogelijk zijn om 1 op de 4 vrachtwagens van de weg te houden.’ Dat is de doelstelling van het BVB voor de komende jaren.

Door Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, het project waarbij het BVB bedrijven gerichte adviezen geeft om binnenvaart in de logistieke keten toe te passen, zijn intussen ruim 45.000 vrachtwagenbewegingen overgeheveld naar het water. Daaronder zijn de genomineerden voor de Blue Road Awards, maar ook bedrijven als Aviko, Heinz en Mars.

 

Kansen verzilveren

Minister Schultz van Haegen ziet ook nog meer mogelijkheden. ‘Het water komt steeds beter in beeld bij de verladers en de logistieke dienstverleners. Het is belangrijk verladers te blijven  verleiden; de grens van de capaciteit van onze rivieren is nog lang niet in zicht. We kunnen met het water nog veel kansen verzilveren om het vervoer duurzamer en efficiënter te maken.’

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.