Meer dan de helft van de lading die in Gent, Vlissingen en Terneuzen aankomt, gaat per binnenvaart naar het achterland. North Sea Port heeft becijferd dat het marktaandeel 54 procent is.
Dat blijkt uit een onderzoek dat de havenbeheerder verrichtte bij bedrijven in het hele grensoverschrijdende havengebied. Als multimodale haven zet North Sea Port ook de komende jaren in op duurzaam vervoer.
North Sea Port voerde onderzoek uit naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven gebruiken om goederen naar het achterland te vervoeren. Daaruit blijkt dat 54 procent van de goederen door de binnenvaart wordt vervoerd. 30 procent gaat met vrachtwagens geladen. Het spoor heeft een aandeel van 9 procent. 7 procent gaat met een ander zeeschip verder.
Intermodal Market Place
De resultaten van het onderzoek werden toegelicht tijdens het tweede multimodale evenement van North Sea Port. Op een Intermodal Market Place konden verladers en logistieke tussenpersonen kennismaken met het snel uitbreidende aanbod van terminals en rederijen.
North Sea Port heeft meteen bij de start van de fusie van Gent en Vlissingen/Terneuzen op 1 januari 2018 de ambitie geuit om actief in te zetten op een modal shift richting spoor en binnenvaart. North Sea Port beschikt over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen en ligt op een kruispunt van Europese vervoersmogelijkheden per binnenvaart, spoor en wegvervoer.
Seine-Scheldeverbinding
De cijfers uit het modalsplit-onderzoek dienen nu als startpunt om de verschuivingen in de modal shift in North Sea Port in de toekomst verder te ontwikkelen. Hiertoe blijft de havenbeheerder samen met bedrijven en rederijen inzetten op vervoer via binnenvaart – in het bijzonder voor het vervoer van containers. Het havenbedrijf kijkt bovendien uit naar de realisatie van de Seine-Scheldeverbinding waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot Parijs kunnen varen.
Wat spoorontwikkelingen betreft, blijft de haven met bedrijven en heel wat partners verder ijveren voor een spoorlijn tussen Vlissingen en Antwerpen, tussen Terneuzen en Zelzate en het aanpakken van een aantal knelpunten op het spoor in het havengebied.