Voor Maserati breekt een nieuw innovatietijdperk aan. Het bekende sportautomerk gaat zijn technologische kennis van auto’s toepassen bij high-performance racejachten. De engineers van het Maserati Innovation Lab in Modena en Giovanni Soldini, schipper van de Maserati Multi 70, gaan daartoe nauw samenwerken.
Maserati en Giovanni Soldini werken sinds 2012 samen in een partnership dat veel verder gaat dan alleen sponsoring. Op 26 november onthulden de partijen de resultaten van een onderzoek, waarbij de aerodynamische kennis en virtuele analysetools die normaliter bij de ontwikkeling van auto’s worden in gezet, nu zijn toegepast op de Maserati Multi 70 trimaran. Het doel daarvan was het ‘boosten’ van de prestaties en de aerodynamica, door middel van de creatie van speciale hydrodynamische profielen.
CFD
De engineers van Maserati hebben de data die de Maserati Multi 70 tijdens de laatste races vergaarde, geanalyseerd om de belangrijkste parameters voor de bewegingen van het racejacht te bepalen. Ze maakten een diepgaande studie van de huidige configuratie van de boot om mogelijke verbeterpunten vast te stellen met behulp van CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics), die het gedrag van de complexe wervelingen rondom de trimaran kunnen voorspellen.
In het proces werden virtuele tools toegepast om verschillende rompstroomlijnconfiguraties te testen. Enerzijds om de luchtweerstand van de boot te beperken; anderzijds om de efficiency van de zeilen te vergroten door extremen beter te kunnen controleren.
Sneller dan 43 knopen
De conclusie van dit onderzoek was dat de aerodynamica verbeterd kan worden (bijna 5 rpocent). Bovendien werken de zeilen efficiënter dankzij het verbeteren van de wervelingen rondom het racejacht, resulterend in een 4 procent grotere stuwkracht. Dankzij deze resultaten kan de kruissnelheid van het racejacht onder ideale omstandigheden nu zelfs boven de 43 knopen liggen.
Het 2020 raceseizoen van de Maserati Multi 70 bestaat uit een reeks evenementen, waaronder de St. Maarten Heineken Regatta in maart. Een recordpoging over Het Kanaal in mei moet een van de hoogtepunten worden.
Maserati Innovation Lab
Het Maserati Innovation Lab is het kloppende hart van Maserati’s technische research, ontwikkeling en ontwerp. Het technische centrum in Modena heeft recent voor het eerst zijn deuren geopend om de wereld deelgenoot te maken van de rol die het centrum vervult in de ontwikkeling van nieuwe Maserati-modellen. Hier worden alle Maserati’s ontworpen.
Giovanni Soldini
Giovanni Soldini (1966) begon op zeer jonge leeftijd met zeilen. Zijn samenwerking met Maserati begon in 2012: met de Vor70 Maserati boekte Soldini vele overwinningen en belangrijke records, inclusief Cádiz-San Salvador (2012) en de New York San Francisco Gold Route (2016).
Soldini begon in 2016 aan een nieuwe uitdaging aan het roer van de Maserati Multi 70. Daarmee vestigde hij het record voor de Tea Route van Hong Kong naar Londen (2018) en won hij een aantal oceaanraces.