Nieuwe My Way is een stuk groter

0
(foto Maritime Filming Group)

Op 26 mei vond een geslaagde geladen proefvaart plaats van de bij Asto Shipyard afgebouwde tanker My Way. Het schip van eigenaar René Schot, heeft afmetingen van 135 x 17,50 x 6,10 meter en beschikt over twaalf ladingtanks.

Mts My Way is uitgelegd om het product af te kunnen geven middels een door Van Wijk geleverde bunkerkraan van 28 meter, voorzien van een beweegbare Jip.

RensenDriessen Shipbuilding heeft het casco ontworpen en in Polen gebouwd in opdracht van de familie Schot. Asto heeft de afbouw verzorgd in opdracht van familie Schot. Mark Roodhart heeft bemiddeld in deze zaak en bracht de partijen bijeen.

8.500 ton

In 2004 werd bij Smits Machinefabriek in Krimpen aan den IJssel voor Berend Schot en zijn zoon René een 4.249 ton metende tanker gebouwd die de naam My Way kreeg. Dat schip werd in 2008 vervangen door een 6.034 ton metende, bij Den Breejen in Hardinxeld-Giessendam afgebouwde tanker met dezelfde naam.

Dat schip heeft nu plaats gemaakt voor deze 8.500 ton metende tanker. En nog steeds doet de familie Schot het, zoals op de boeg te lezen is, op ‘My Way’. Het casco is een volledig nieuw ontwerp van RensenDriessen Shipbuilding. Ook bij deze My Way wordt de voorstuwing geregeld door twee ABC-motoren, in dit geval motoren van 1.802 pk.

Dat de afbouwperiode uitstekend verliep, wordt duidelijk door een melding op Facebook van Karst van der Wiel, sinds 2017 directeur van Asto Shipyard: “We zijn ontzettend trots op het personeel en de toeleveranciers die het mogelijk hebben gemaakt om dit schip in een korte tijd af te bouwen. Dit is een van de mooiste schepen waar wij aan gewerkt hebben, mede dankzij Galle-Roothart Scheepsbouw.”

Dennis Bijl van Anko Piping bevestigt de prettige maner van werken. Dat bedrijf
installeerde de pijpleidingen in de machinekamers. “Mede dankzij de fijne samenwerking met de werf en de andere onderaannemers hebben wij dit project tot een succes gemaakt. We wensen de My Way en de bemanning een behouden vaart en veel succes.”

De twaalf ladingpompen van Dutch Well Pumps zijn centrifugaalpompen, op basis van deepwell-techniek. De pompen hebben een lange verticale as, met de aandrijving aan dek. Hierbij wordt de pomp in de put (well) op het laagste punt van de tank geplaatst, zodat de gehele pompcapaciteit wordt gebruikt, totdat de tank leeg is.

De pompen zijn voorzien van het ATEX Zone 0-certificaat en daarmee geschikt voor plaatsing in de tank. De speciaal ontwikkelde zuigkorf zorgt voor een betere toestroming. Aan boord van de My Way zijn pompen van type DW100 geïnstalleerd met een capaciteit van 100 m3/uur. De pompen zijn ook leverbaar met een capaciteit van 180 m3/uur (DW180). Beide types zijn uitermate geschikt voor meerdere partijen laden.

Unibarge

Het transport gaat via Unibarge Rotterdam. René Schot van de My Way is een van de ruim veertig ervaren en onafhankelijke eigenaren die voor Unibarge de minerale olieproducten vervoeren in het ARA-gebied.

De My Way is onder meer voorzien van twee door Van Wijk Werkendam geleverde spudpalen en twee Verhaar Omega-boegschroefinstallaties met een
schroefdiameter van 1400 milli­meter. De Leeuw en van Vugt Scheepsinterieurbouw stond garant voor de complete betimmering.

De afbouw vond plaats aan de ruime afbouwkade van Asto Shipyard, dat zich presenteert als een allround maritiem bedrijf, waar klanten kunnen rekenen op kwaliteit én Brabantse gastvrijheid.

tekst: Jan Hoek

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.